Heti lapszemle 2023. december 08.

lapszemle

Lényeges béremelés nem lesz jövőre sem. Vajon hány év telik még el enélkül? Rajtunk is múlik…

 

november 30.

Jövőre nem várható lényeges béremelés, 10 százalékos ígéret van

A cikk áttekinti a státusztörvényből adódó, januártól életbe lépő változásokat, táblázatot is közöl a bérekről, pótlékokról. Hasznos olvasmány.

https://hitelforum.hu/pedagogus-bertabla-2024-pedagogus-illetmenyek-berek-fizetesek-2024-januar-1-tol/

 

december 1.

Civil szervezetek közös közleménye a szuverenitásvédelmi törvény ellen

Több mint 100 civil szervezet, köztük a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) is közös közleményben tiltakozik a szuverenitásvédelmi törvény benyújtása ellen. Az aláírók felszólítják a kormányt, hagyjon fel a közügyekben aktív állampolgárok megbélyegzésével, megfélemlítésével.

https://atlatszo.hu/kozugy/2023/12/01/civil-szervezetek-kozos-kozlemenye-a-szuverenitasvedelmi-torveny-ugyeben/

 

A pedagógusok öt százaléka, 4314 tanár mondott fel idén az állami iskolákban

Az Átlátszó közérdekű adatigénylései után azt írta: 2023-ban összesen 4314 tanár szüntette meg közalkalmazotti jogviszonyát a tankerületek felügyelete alá tartozó iskolákban. A legtöbben a közép-pesti és a belső-pesti tankerületeket hagyták ott: minden 12. tanár innen távozott. A PSZ elnöke, Totyik Tamás az Átlátszónak kijelentette: „a kormány kommunikációban nagyon ügyes, de az oktatás működtetésében bukásra áll.” Elsősorban a fiatalabbak döntöttek a távozás mellett, a fővárosban és a megyeszékhelyeken élők, hiszen nekik általában jobbak az elhelyezkedési esélyeik, mint a kisebb településen lakóknak. A PSZ elnöke szerint az óvodákban is nagyjából ezer körülire tehető a távozók száma, továbbá az állami iskolákhoz hasonló nagyságrendben távozhattak az egyházi fenntartású intézményekből. A cikk felidézte Tóth Tünde, a PSZ alelnöke korábbi nyilatkozatát is.

https://atlatszo.hu/oktatas/2023/12/01/a-pedagogusok-ot-szazaleka-osszesen-4314-tanar-mondott-fel-iden-az-allami-iskolakban/

 

A Kúria jóváhagyott két népszavazási kérdést – új sztrájkköveteléseink vannak

A Kúria a minap ismét jóváhagyta a PSZ két vezetője által korábban kezdeményezett népszavazás két kérdését. Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke a Szabad vonalzó portálnak elmondta: céljuk összegyűjteni a népszavazás kiírásához szükséges aláírást. A portál azt a magyar közoktatás napjára kiadott közleményünket is ismertette, amelyben jeleztük: a PSZ és a PDSZ alkotta sztrájkbizottság bővítette a sztrájkköveteléseket. Ha továbbra sem sikerül megállapodni a kormánnyal, ismét sztrájk várható.

https://www.szavon.hu/2023/12/01/a-kuria-beleallt-az-alkotmanybirosag-elleneben-masodszor-is-hitelesitette-a-psz-elkaszalt-nepszavazasi-kerdeseit/

 

Szakszervezeti válasz a kormányzati kihívásra

Összefognak a szakszervezetek, a konföderációk a törvénymódosítás ellen, amely alapján a tagoknak maguknak kell gondoskodniuk tagdíjuk befizetéséről. A Magyarországi Mentődolgozók Szövetsége (MOMSZ) közleményéből kiderül: a szakszervezetek attól tartanak, a csökkenő taglétszám miatt veszélybe kerül működésük, hiszen az érdekvédelmi szervezetek nemcsak tagjaik, hanem minden dolgozó érdekét képviselik. A MOMSZ találkozót hívott össze a közszféra szakszervezetei számára. Nyolc szervezet határozott fellépésről döntött a munkavállalói jogok eredményes képviselete érdekében. A rendezvényen részt vett Gosztonyi Gábor, a PSZ alelnöke is.

https://hang.hu/belfold/szakszervezeti-valasz-a-kormanyzati-kihivasra-159764

https://momsz.hu/tagdijlevonas-megszuntetese-nyolc-szakszervezet-fogott-ossze/

 

Székesfehérvár: a Nyugdíjas Tagozat karácsonyi ünnepsége

Karácsony alkalmából nyugdíjas pedagógusait köszöntötte a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) Fejér Vármegyei Szervezetének Nyugdíjas Tagozata. Szeretnénk megköszönni a nyugdíjas pedagógusoknak azt a törődést és fáradozást, amivel felneveltek minket, méghozzá úgy, hogy ezt a hagyományt később a mi generációnk ne csak megtartsa, hanem tovább is adja az utánunk következőknek – mondta Jámbor Ferencné, a PSZ Fejér Vármegyei Szervezetének elnöke. A karácsonyi összejövetelek hagyománya három évtizedre nyúlik vissza.  A rendezvényről beszámolt a Fejér vármegyei hírportál.

https://www.feol.hu/helyi-kozelet/2023/12/nyugdijas-pedagogusok-karacsonyoztak-a-tovarosiban

 

Nemzeti konzultációs íveket gyűjtöttek a tanárok

Két pedagógus üres konzultációs íveket gyűjtött a szülőktől. A Kecskeméti Tankerületi Központ vizsgálatot indított. Az akció része lehet annak az ellenzéki kezdeményezésnek, amelynek célja, hogy egymillió kitöltetlen kérdőív összegyűjtésével és beküldésével bizonyítsák, hogy a nemzeti konzultáció nem az emberek többségének véleménye – írta a portál. „Az ügy kivizsgálása folyamatban van. Az iskola, legfőképp a gyerekek, nem lehetnek semmilyen politikai kezdeményezés részesei” – közölte a tankerület vezetője.

https://www.blikk.hu/aktualis/belfold/konzultacios-ivek-tanarok-botrany/6qmf0bh?utm_source=hirkereso&utm_medium=cpc&utm_campaign=blikk-hirkereso

 

december 2.

A tankerületek már a tanárok átvezénylését készíthetik elő a PSZ szerint

Az Átlátszó adatai szerint idén több mint 4 ezer tanár távozott, de csak 707 álláshirdetés van a meghirdetve.  A PSZ szerint ennél jóval több üres állás van. Totyik Tamás elnök az RTL híradónak arról is beszélt: kevesebb mint ezer pályakezdő állt munkába, a tanárhiány miatt megindult a fejvadászat, hogy tanítani csábítsák a végzős. Szerinte a tankerületek az átvezényléseket készítik elő a jövő évre: bekérik a tanároktól a végzettséget igazoló papírokat, hogy hová lehet őket beosztani, az intézményvezetőknek pedig a tanárhiányról kell nyilatkozniuk. Elsősorban a természettudományt és idegen nyelvet tanító pedagógusokat vezényelhetik át környékbeli iskolákba.

https://rtl.hu/hirado/2023/12/02/tanar-letszam-felmondas-reszmunkaidos-tanarok-atvezenyles

 

„Se prevenció, se áldozatvédelem” – megrázó, ami az iskolákban történik

Törvénymódosító javaslatot nyújt be az iskolai bántalmazás visszaszorítására a Sokszínű Magyarországért Képviselői Csoport. Ellenzéki politikusok döntésüket azzal indokolták, hogy a helyzet napjainkra tarthatatlanná vált: ki származása, ki nemi identitása, ki közéleti szerepvállalása miatt részesül diszkriminatív bánásmódban, miközben elérhető segítség alig van. A mintegy húsz ellenzéki politikust tömörítő képviselői csoport arról tájékoztatott: a ,,LÉPJ FEL! – közösen az iskolai bántalmazás ellen” kampányt azok a felmérések hívták életre, melyek azt mutatták, hogy a hivatalos adatok rendkívül félrevezetőek. A problémák a legtöbb esetben már el sem jutnak a szülőkhöz, pedagógushoz, de a gondokról a szakemberek sem értesülnek. A kormánynak nincs egységes szakpolitikája, hogyan lehet központilag kezelni a bántalmazó eseteket: se prevenció, se áldozatvédelem – jegyezték meg.

https://index.hu/belfold/2023/12/02/iskolai-bantalmazas-sokszinu-magyarorszagert-kepviseloi-csoport-diszkriminacio/

 

Magyarország a diáköngyilkosságok élmezőnyében

Bár nemzetközi összehasonlításban is nagyon magas a diáköngyilkosságok vagy önkárosító kezdeményezések száma Magyarországon, mindezt nem követi az iskolapszichológusi hálózat fejlesztése. 980 fő, vagyis egyharmadnyi szakember hiányzik az ellátórendszerből, amelyet a státusztörvény tovább lazított.

https://www.blikk.hu/aktualis/belfold/diakongyilkossagok-iskolapszichologus-statusztorveny/4kz1qv6?utm_source=hirkereso&utm_medium=cpc&utm_campaign=blikk-hirkereso

 

Magyar innováció segíthet megelőzni az iskolai bántalmazást

A magyar tizenévesek 85 százaléka legalább egyszer megtapasztalta az iskolai bántalmazást, kétharmadukat rendszeresen éri ilyen. Tízből nyolc eset jellemzően rejtve marad, mindezek következménye, hogy a magyar fiatalok 15%-a küzd valamilyen mentális zavarral. Csak novemberben két tini vetett véget életének Magyarországon, ami vélhetően megelőzhető lett volna, ha van kivel megbeszélniük problémáikat. A zárkózott kamaszoknak segíthet egy, a mentális jóllétet támogató új hazai mobilapp, a Healmindset, amelyben a felhasználók chaten, anonim módon pszichológusoktól kaphatnak azonnali tanácsokat.

https://www.penzcentrum.hu/tech/20231201/vege-az-iskolai-bantalmazasoknak-magyar-innovacio-segithet-megelozni-az-ilyen-eseteket-1144240?utm_source=hirkereso_es_kapu&utm_medium=penzcentrum_linkek&utm_campaign=hiraggregator

 

december 4.

Jön az átvezénylés a pedagógusoknál?

A PSZ-hez is érkeztek hírek, hogy az igazgatókkal összeíratják a pedagógusok végzettségét, órabeosztását. Ez arra is utalhat, hogy a pedagógushiány miatt jövőre akár átvezényelhetik a tanárokat – mondta a PSZ alelnöke, Gosztonyi Gábor a Klubrádió Reggeli gyors c. műsorának. Ha normális partneri kapcsolat lenne az államtitkársággal, a szakszervezetnek erről lehetne hivatalos információja is, ám szerinte káosz van az oktatásirányításban.

https://www.youtube.com/watch?v=FYZgK9WLQN8

 

Pintér Sándor a Nemzeti alaptanterv felülvizsgálatát ígérte, az igazgatók, tanárok vizsgáztatását

Sok kritika érte a Nemzeti alaptantervet, ezeket meg kell vizsgálni. A jövő év egyik fontos témája lesz az új alaptanterv kidolgozása. Ennek érdekében a kormány nevelési kormánybizottságot hoz létre, amelynek vezetője a miniszterelnök lesz – mondta Pintér Sándor a parlament kulturális bizottságának meghallgatásán. A belügyminiszter arról is beszélt, jövőre központi téma lesz az oktatási rendszer digitalizálása. Úgy látja: az új jogviszony bevezetése, ismertebb nevén a státusztörvény mindenkinek érdeke. Erről több mint hússzor egyeztettek a pedagógus szakszervezetekkel. Ismertette a státusztörvény részleteit, ezek szerinte hozzájárulnak a közoktatás fejlesztéséhez. Hozzátette: az iskolaigazgatóknak és egy-egy tanárnak is vizsgáznia kell az új törvényből, hogy a minisztérium felmérje, mennyire sajátították el annak tartalmát. Kunhalmi Ágnes, az MSZP képviselője arra volt kíváncsi, hogy az idén távozó 4314 pedagógus közül miért nem kapta meg mindenki a neki járó végkielégítést. Pintér Sándor szerint 1200 pedagógus kérte az új státusztörvény miatt munkaviszonya megszüntetését, nem 4314, tehát végkielégítési problémája nem lehet 4314 főnek.

https://telex.hu/belfold/2023/12/04/pinter-sandor-miniszteri-meghallgatas-kulturalis-bizottsag

 

2024 januárjában biztosan meglesz a pedagógusok 10 százalékos béremelése

Pintér Sándor meghallgatásán arról is beszélt: az új köznevelési foglalkoztatotti jogviszonnyal a tanárok nagy része is egyetért. A pedagógusok 70 százaléka azt mondta, a bérek megállapításakor vegyék figyelembe a teljesítményt, ezért nem fog mindenkinek emelkedni a bére. Az új törvény rendezte a nyugdíjba vonuló pedagógusok alkalmazásának kérdését, a felzárkózó településeken tanítók bérét 20 százalékkal magasabban állapíthatják meg, segítve, hogy több tanár vállaljon munkát ezeken a településeken. Az adminisztratív terhek csökkentése érdekében megszüntették a pedagógusok önértékelését és csak a Pedagógus I. fokozat megszerzése maradt kötelező. A miniszter megemlítette a tanárok teljesítménymérésének és a tankerületi intézményrendszernek a felülvizsgálatát, valamint a diplomával rendelkezők számára a rövid ciklusú tanári képzés lehetőségének kiszélesítését.

https://hirado.hu/belfold/cikk/2023/12/04/pinter-sandor-januartol-tovabb-emelkedik-a-pedagogusok-bere

 

Cél, hogy minden iskolásnak legyen szakmája 2030-ra

A Tanítsunk Magyarországért program célja az, hogy 2030-ra minden mai általános iskolás rendelkezzen legalább szakmával vagy továbbtanuljon – mondta György László, a program koordinációjáért felelős kormánybiztos a Nyíregyházi Egyetemen. Kiemelte, ez azért nagyon fontos, mert vannak olyan települések, melyek távol esnek a munka- és a továbbtanulási lehetőségektől. Az ezen településekről származó gyerekek 54 százalékban korai iskolaelhagyóvá válnak.

https://www.hrportal.hu/hr/gyorgy-laszlo-a-cel-hogy-2030-ra-minden-mai-altalanos-iskolas-rendelkezzen-szakmaval-vagy-tovabbtanuljon-20231204.html

 

A 444 egyik filmjét vetítette diákjainak egy egyházi gimnázium fizikatanára

A 444 egyik aktuálpolitikai filmjét vetítette le diákjainak a Budapesti Piarista Gimnázium egyik fizikatanára – tudta meg a Mandiner. „Az adott filmrészlet megítélésem szerint nem illeszkedik a tantárgy tematikájához, és annak aktuálpolitikai tartalma miatt is szakmai hiba volt a levetítése. Az érintett kolléga a felelősségét elismerte, és szóbeli figyelmeztetést kapott. Aktuálpolitikai témájú filmek lejátszása nem gyakorlat az iskolánkban” – reagált az iskolaigazgató.

https://mandiner.hu/belfold/2023/12/a-444-egyik-filmjet-vetitette-diakjainak-egy-egyhazi-gimnazium-fizika-tanara-mutatjuk-a-reszleteket

 

Folytatódik az aHang és az Egységes Diákfront kampánya, megnyílnak a gyűjtőpontok

Egymillió üres nemzeti konzultációs ívet szeretne összegyűjteni a következő hónapokban az EDF és az aHang. Csaknem 500 helyszínen le lehet már adni az összegyűjtött üres íveket.

https://eduline.hu/kozoktatas/20231204_Elkezdodott_az_aHang_es_az_Egyseges_Diakfront_kampanyanak_masodik_szakasza

 

Mit kaphat a pedagógus karácsonyra a diákoktól?

Az etikai kódex a tanári fizetéshez viszonyítja, hogy a pedagógus milyen értékben fogadhat el ajándékot osztályától, tanítványaitól. Elgondolkodtató, hogy a keretbe vajon beleférhet-e egy több ezer forintos vásárlási utalvány, egy csemegekosár vagy egy páros színházjegy. Hogy mekkora az az apróság, amit a tanár elfogadhat, arra a Nemzeti Pedagógus Kar Etikai kódexe is kitér: „A pedagógus a növendékeitől, a tanítványaitól, a szülőktől és a pedagógiai folyamat szereplőitől – a mindennapi életben szokásos kisebb figyelmességek kivételével – aránytalanul nagy értékű ajándékot, kölcsönt és jogtalan előnyt nem fogadhat el, nem adhat. Ilyesmit soha senkitől, semmilyen mértékben nem várhat el.”

https://eduline.hu/kozoktatas/20231130_karacsonyi_ajandek_pedagogus_gyerek

 

Vita a tanárok megítéléséről, jár-e nekik béremelés…

Az mfor.hu közölte egyik olvasója levelét arról, hogy szerinte miért nem érdemel fizetésemelést a pedagógusok többsége. Jöttek a vélemények pro és kontra.

https://mfor.hu/cikkek/aranyelet/kiverte-a-biztositekot-a-pedagogusokat-kritizalo-szulo-levele.html

https://mfor.hu/cikkek/aranyelet/nem-csitulnak-az-indulatok-ujabb-heves-reakciok-a-tanarfizetesek-kapcsan-.html

Az eredeti olvasói levél:

https://mfor.hu/cikkek/aranyelet/a-jelenlegi-pedagogusok-zome-nem-erdemli-meg-a-beremelest–olvasoi-level.html

 

december 5.

Az OECD országok átlaga visszaesett, a magyar diákok teljesítménye nem romlott

Míg az OECD országok – köztük az oktatási “mintaállamok” – átlageredménye matematikából és szövegértésből jelentősen romlott az előző, 2018-as méréshez képest, Magyarországon nem volt szignifikáns változás – hangsúlyozta a PISA-mérés eredményeit bemutató sajtótájékoztatón az Oktatási Hivatal elnöke. Brassói Sándor elmondta: a világ legfejlettebb országait tömörítő OECD közzétette a 2022 tavaszán 81 ország részvételével végzett nemzetközi PISA (Programme for International Student Assessment) mérés eredményeit. A nagyon fontos látleletet adó, a 15 éves diákok szövegértését, matematikai és természettudományos készségeit mutató vizsgálat meglepő eredményeket hozott – jelentette ki az OH elnöke. Magyarországon a járvány és a nehéz gazdasági helyzet dacára sikerült megtartani, sőt valamelyest javítani az eredményeken, a digitális átállást is sikerrel vették a tanulók, még a rosszul teljesítő diákok aránya is csökkent.

https://webradio.hu/hirek/belfold/pisa-felmeres-az-oecd-orszagok-atlageredmenye-visszaesett-a-magyar-diakok-teljesitmenye-nem-romlott

https://magyarnemzet.hu/belfold/2023/12/ilyen-eredmenyeket-ert-el-magyarorszag-a-pisa-vizsgalatokban?utm_source=hirkereso&utm_medium=referral&utm_campaign=hiraggregator

 

A Belügyminisztérium szerint a magyar diákok a nemzetközi átlagban vannak

A Belügyminisztérium pozitívan értékelte a PISA-eredményeket, hangsúlyozva, hogy a magyar diákok az OECD átlag felett teljesítettek. Közleményében a rosszabb eredményeket a világjárvány okozta iskolai korlátozásokkal magyarázta, mert az összes mért országban érezhetően romlottak a szövegértési és matematikai eredmények.

https://telex.hu/belfold/2023/12/05/belugyminiszterium-pisa-eredmenyek-ertekeles-diakok-teljesitmeny

 

Szerény a magyar diákok teljesítménye

A PISA-felmérések eredményeiből az derül ki, hogy a 15 éves magyar diákok még soha nem teljesítették olyan rosszul a matematikai tesztet, mint tavaly. A szövegértésnél is romlott a hazai tanulók teljesítménye: az eddigi második legrosszabb eredményt érték el a háromévente megtartott vizsgálatok történetében. Apró vigasz, hogy a harmadik tudásterületnél, a természettudományokban a magyar diákok jobban teljesítettek a legutóbbi, 2018-ban felvett teszthez képest. Továbbra is igaz, hogy a magyar diákok pontszámát jelentősen határozza meg a társadalmi-gazdasági háttér, vagyis az iskolarendszer esélykiegyenlítő teljesítménye gyenge.

https://www.portfolio.hu/gazdasag/20231205/megjottek-a-friss-pisa-eredmenyek-szereny-a-magyar-teljesitmeny-655711?utm_source=hirkereso_es_kapu&utm_medium=portfolio_linkek&utm_campaign=hiraggregator

 

Folyamatosan csökkent a PISA-mérésen a magyar diákok teljesítménye

A tanári szabadság korlátozása, a tanterv is közrejátszik abban, hogy rosszak az eredmények – mondta Totyik Tamás, a PSZ elnöke a Klubrádió Esti gyors c. műsorának. Ráadásul a járvány alatt bevezetett távoktatás után a kormány nem adott lehetőséget a lemaradók felzárkóztatására. A rosszul teljesítő diákok nagy részének munkaerőpiaci esélyeit rontani fogja a mesterséges intelligencia, ezen is el kellene gondolkodnia a kormánynak. Ezen a linken 10.10-nél kezdődik.

https://www.klubradio.hu/archivum/esti-gyors-2023-december-05-kedd-1815-37477

 

Aggasztó, hogy a társadalmi különbségeket nem tudja csökkenteni a kormány

A kormány a világjárvány idején a távoktatásban nem függesztette fel a tantervet, nem fordított energiát a lemaradó diákok felzárkóztatására, ennek is következménye a mostani rossz PISA-eredmény matematikából – mondta Totyik Tamás, PSZ elnöke az ATV híradónak.

https://www.atv.hu/videok/20231205/soha-nem-teljesitettek-meg-ilyen-rosszul-a-matematikai-teszten-a-magyar-diakok

 

A pedagógusok átvezénylését készíthetik elő a tankerületek

Egyre súlyosabb a tanárhiány, átvezénylés várható a pedagógusok körében – mondta a PSZ elnöke a Szeged TV híradójának is. A státusztörvény miatt több mint 4000 tanár mondott fel január óta, miközben ősszel mindössze ezer pályakezdő állt munkába. Az összeállítás idézte Tarnay Attila vármegyei elnök korábbi nyilatkozatát is a felmondásokról.

https://tv.szeged.hu/cikk/szegeden-is-gyujtik-a-konzultacios-iveket-keves-a-tanar-johetnek-az-atiranyitasok-jovore-4-uj-troli-erkezik-szegedi-hirado-2023-december-5

 

Totyik Tamás: az átvezénylés is csak a pénzkivonásról szól az oktatásban

Januártól elsősorban a férfi és a gyermektelen pedagógusokat, közülük is leginkább a természettudományos tárgyakat és az idegen nyelveket oktatókat veszélyezteti az átvezénylés – véli a PSZ elnöke. Totyik Tamás szerint az is előfordulhat, hogy még a tankerületi munkatársakat is átvezénylik, már nézik, kinek milyen pedagógusdiplomája van. Az óriási tanárhiányt azonban ez akkor is csak legfeljebb 44 napra csökkenti, így az állami oktatás színvonala tovább csökken.  A PSZ elnöke a Hírklikknek nyilatkozott.

https://hirklikk.hu/kozelet/totyik-tamas-az-atvezenyles-is-csak-a-penzkivonasrol-szol-az-oktatasban/424958

 

Totyik Tamás:,,összebeszéd” kellene Csák János és Pintér Sándor között

A PSZ elnöke az atv.hu portálnak Csák János miniszter ötletéről (kitiltaná a mobilokat az iskolákból) azt mondta: az okostelefont értelmes célokra kell a tantermekben használni és nem kitiltani. Totyik Tamás felhívta a figyelmet, hogy a 14-18 éves diákok 90 százalékának van okostelefonja. Hangsúlyozta, hogy Pintér Sándor belügyminiszter fontosnak nevezte a digitális fejlesztést az oktatásban, e téren az okostelefonokra kellene összpontosítani. Digitális mérésre lehetne applikációkat használni, de akár adott témakörhöz tartozó filmeket is lehetne nézni – tette hozzá a PSZ elnöke, az észt oktatásból hozva példát, hogyan tudja a tanulókat a kötelező ismeretanyag elsajátításában segíteni az okostelefon. Szerinte „összebeszédre” lenne szükség Csák János kulturális és Pintér Sándor belügyminiszter között, mert most éppen egymásnak ellentmondva nyilatkoztak.

https://www.atv.hu/belfold/20231205/mobiltelefon-oktatas-iskola-tiltas-szabalyozas-csak-janos

 

Korlátozná a telefonhasználatot az iskolákban Csák János

A TikTok betiltására nem lát lehetőséget, azon viszont dolgoznak, hogy az osztálytermekbe beengedjék-e a telefonokat – jelentette ki a kultúráért és innovációért felelős miniszter az Országgyűlés népjóléti bizottsága előtti éves meghallgatásán. A telefonhasználat teljes tiltásával korábban az Adom Diákmozgalom és a Nemzeti Pedagógus Kar sem értett egyet.

https://eduline.hu/kozoktatas/20231205_telefonozas_mobiltelefon_Csak_Janos_iskola_Kulturalis_es_Innovacios_Miniszterium

 

A tárgyalás előtt nyújtott be értelmezhetetlen adatokat a tankerület a bíróságnak a kirúgott tanárok perében

Kedd délelőtt folytatódott a budapesti Kölcsey Ferenc Gimnáziumból polgári engedetlenség miatt kirúgott tanárok pere a Fővárosi Törvényszék Munkaügyi Kollégiumán, s bár Halász Krisztián tanácselnök bíró szerette volna lezárni a lassan egy éve húzódó perfelvételi szakaszt, erre most sem kerülhetett sor. A bíró az előző, november 2-ai tárgyaláson – miután a Belső-Pesti Tankerületi Központ szakmai vezetője, Marosi Beatrix sem tudta egyértelműen megmagyarázni, miért öt tanár rúgtak ki a Kölcseyből polgári engedetlenség miatt, holott az akcióban többen vettek részt – pontos listát kért arról, ki mennyit és hányszor mulasztott, ám leginkább csak a tankerületi rendszer bürokratikus működésével szembesülhetett. A bíró szóvá tette a tankerületi központ jogi képviselőjének, hogy a kért kimutatást, bár egy hónapjuk volt rá, csak december 1-jén, péntek éjjel 11-kor küldték el a bíróságra, így azt nem tudta részletesen átnézni.

https://nepszava.hu/3217785_tankerulet-per-kolcsey-ferenc-gimnazium-burokracia

 

december 6.

Beleragadtunk a XIX. századba, miközben itt a mesterséges intelligencia

Külföldi példákat is sorolt Totyik Tamás, a PSZ elnöke arra, hogyan lehetne a tanulók teljesítményét javítani. Az ATV Start/Szigorlat műsorának nyilatkozott, reagálva a magyar diákok PISA-mérésen elért eredményére. Jelezte: beleragadtunk a XIX. századi tantervbe, a központosított tanterv, az egyentankönyv nem vezet eredményre Magyarországon, ráadásul más mentalitású diákgenerációról van szó, ez mást módszert követelne a pedagógusoktól. Közben sarkunkban van már a mesterséges intelligencia. Szó volt arról is, hogy „a szuverenitásvédelem jegyében” továbbra is Brüsszeltől várja a magyar pedagógusok béremelését a magyar kormány.

https://www.atv.hu/videok/20231206/megjottek-a-friss-pisa-eredmenyek-gyenge-a-magyar-diakok-teljesitmenye

 

Az összeírás is az átvezénylést készíti elő?

Nagy valószínűséggel azt készítik elő a tankerületek, hogy a pedagógushiány miatt a tanárokat átvezényelhetik (bizonyos távolságra), vagyis ugyanúgy átvezényelhetők lesznek, mint a rendvédelmi dolgozók – erről is nyilatkozott Gosztonyi Gábor, a PSZ alelnöke a Heti TV Pirkadat c. műsorának. Szó volt a magyar diákok teljesítményéről, amelyet a legutóbbi PISA-felmérésen értek el. „Normális” körülményeket kellene teremteni az oktatásban, hogy jobb eredmények szülessenek, ráadásul a XXI. században nem is lexikális tudásra, hanem kompetenciákra, készségekre van szükség. Kitért arra is, hogy a PSZ és a PDSZ alkotta sztrájkbizottság frissítette a sztrájkköveteléseket, kezdeményezve a sztrájkbizottsági tárgyalások újabb fordulóját, de az interjú időpontjáig válasz nem érkezett.

https://www.youtube.com/watch?v=nkdvHP_Ytpk

 

PSZ: a kormány ismét átverte a pedagógusokat

A nevelésügyi kormánybizottság létrehozásáról, egy valódi oktatási reform előkészítésének szükségességéről is nyilatkozott Totyik Tamás, a PSZ elnöke a frisshirek.hu portálnak. Azt is mondta, a kormány ismét nem teljesítette a pedagógusoknak tett ígéretét, nem csökkentette a bérkülönbségeket a diplomás átlagkeresetekhez viszonyítva, hanem még növelte is. Szuverenitásvédelmet emleget, de Brüsszeltől várja a magyar pedagógusok béremelését. „Előbb-utóbb eljön az idő, amikor fenyegetéssel és megfélemlítéssel már nem megy a kormány semmire. Kérdés, mikor lesz ez…” – mondta az elnök.

https://frisshirek.hu/cikk/20231206_nevelesi-kormanybizottsag-jon-letre-orban-viktor-vezeti-majd-a-szakszervezet-valaszolt-a-kormany-megint-atverte-a-pedagogustarsadalmat

 

Hiába jelentkeznek többen pedagógusképzésre, egy részük lemorzsolódik, vagyis nem pótolják a nyugdíjba menőket

A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke szerint az idén felvettek viszonylag magas számát az egyre alacsonyabb ponthatárok is magyarázzák. „Ha megfigyeljük az átlagpontszámokat a tanárképző intézményekben, akkor a két évvel ezelőtti pontszámok 80%-ával is felvételt lehetett nyerni.” A szakszervezet elnöke, Totyik Tamás elmondta, hogy valójában nem a felvett hallgatók száma a lényeges, hanem a pályakezdők száma, „ugyanis 2010 óta megfigyelhető az a folyamat, hogy a pedagógusképzésre felvett hallgatóknak csupán negyede marad a pályán.”  Az Átlátszónak nyilatkozott az elnök.

https://atlatszo.hu/oktatas/2023/12/06/a-kormany-szerint-baloldali-hergeles-aggodni-a-tanarutanpotlasert-a-felveteli-adatok-masrol-arulkodnak/

 

Nem éri meg a gyakornokoknak feljebb minősülni, inkább elfelejtik beadni a portfoliót

Kevesebbet kereshet az a fiatal tanár, aki gyakornokból a Pedagógus I. kategóriába kerül. Az Oktatási Hivatal egyelőre annyit tesz, hogy jogszabályellenesen kitolja a beadási határidőt. A múlt héten sok pedagógus kapott emailt az Oktatási Hivataltól, amelyben az áll, hogy november 30-tól „egyedi elbírálás alapján” az e-portfolió felülete újból megnyílik nekik, január 31-ig lehetőségük van feltölteni a minősítéshez szükséges portfoliót. Ez a történet inkább arról szól, hogy az Oktatási Hivatal minden eszközzel igyekszik elfedni a tanárhiányt, és minél kisebb pénzből finanszírozni a béreket.

https://magyarnarancs.hu/belpol/nem-eri-meg-a-pedagogus-gyakornokoknak-feljebb-minosulni-inkabb-elfelejtik-beadni-a-portfoliot-263936

 

A 15 éves magyar diákok 26 százaléka funkcionális analfabéta

Matematikából a PISA-felmérés történetének legrosszabb magyar eredménye született, szövegértésből pedig a 15 évesek 26 százaléka nem képes egy egyszerű szöveg értelmezésére sem. A mérést háromévente végzik, azonban a koronavírus-járvány miatt a legutóbbi – ami eredetileg 2021-ben lett volna – egy évvel későbbre, vagyis 2022-re tolódott. Ekkor írták meg a tesztet azok a 15 éves diákok, akik a 2020-as évtől kezdve országonként változó időtartamon keresztül, de zömében online, otthonról tanultak a koronavírus-járvány miatt. Ennek hatása pedig látszik is a nemzetközi eredményeken. Bár a természettudományos eredmények nem változtak túl jelentősen, a matematika OECD-átlaga a 2018-as eredményhez képest 15, a szövegértés pedig 10 ponttal esett vissza, ami azt jelenti, mintha szövegértésből egy félév, matematikából pedig háromnegyedév tanulása kiesett volna.

https://eduline.hu/kozoktatas/20231205_Pisa_2022_OECD_eredmenyek_matematika_es_magyar_visszaeses

 

A stagnálás is eredmény

A 2022-es PISA-felmérés számai nem mutatnak jelentős eltérést a 2018-as adatokhoz képest, a stagnálás pedig értékelhető eredményként is. Az már más kérdés, hogy az eddigi legjobb, 2009-es szinttől továbbra is jelentősen elmaradnak a mai magyar diákok képességei – fejtette ki a PISA-felmérés eredményeiről Nahalka István oktatáskutató.

https://hang.hu/belfold/pisa-felmeres-a-stagnalas-is-eredmeny-de-2009-tol-elmaradunk-159848

 

A nevelésügyi kormánybizottság egy abszurd tragikomédia újabb fejezete

Sem politikai, sem szakmai érvek nem támasztják alá a belügyminiszter bejelentését, hogy az új Nemzeti alaptanterv kidolgozásához szükség lenne egy olyan nevelésügyi kormánybizottság létrehozására, amelynek vezetője a miniszterelnök lesz – vélik elemzők. Horn Gábor, a Republikon Intézet vezetője reméli, ez nem azt jelenti, hogy Orbán Viktor tollat ragad, és nekiáll megírni az új alaptantervet. Nahalka István oktatáskutató szerint rendkívül problematikus, ha a politikusok szakkérdésben elkezdenek okosakat mondani, hiszen nem tudnak, mert nem az ő szakmájuk.

https://hirklikk.hu/kozelet/orban-nevelesugyi-kormanybizottsaga-egy-abszurd-tragikomedia-ujabb-fejezete/425003

 

december 7.

A mobiltelefon használata az iskolákban nem az állam dolga, ne is akarja szabályozni

Sikamlós talajra lépett Csák János, amikor a parlament népjóléti bizottságában arról beszélt: a Kulturális és Innovációs Minisztériumban „most dolgoznak azon, hogy brit mintára az osztálytermekbe beengedjük-e a mobiltelefonokat vagy ne”. Egyrészt, mert ez a magyar iskolákban már szabályozva van, másrészt az órákon való kreatív használata csak a diákok érdekét szolgálná. Sőt, az iskolákban ma már inkább a mesterséges intelligenciával kellene foglalkozni, hogy felkészítsék a gyerekeket, miképpen használják majd.

https://hirklikk.hu/kozelet/a-mobiltelefon-hasznalata-az-iskolakban-nem-az-allam-dolga-ne-is-akarja-szabalyozni/425033/

 

„Az állam fillérre ugyanúgy finanszírozza az egyházi és az állami iskolákat”

Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes a Hajdúdorogi Főegyházmegye debreceni görögkatolikus oktatási és képzési központja felújított épületének ünnepélyes megszentelésén azt mondta: gyakran az a vád éri a kormányt, hogy „ingatlanokat játszanak át” az egyházaknak, holott ez fordítva igaz: az emberek akarják egyházi iskolákba járatni a gyerekeiket, az egyház hajlandó átvenni és működtetni az intézményeket, a közfeladat-átvállalást pedig a kormány támogatja. Az állam fillérre ugyanúgy finanszírozza az egyházi és az állami iskolákat – jelentette ki a kereszténydemokrata politikus.

https://demokrata.hu/magyarorszag/az-allam-fillerre-ugyanugy-finanszirozza-az-egyhazi-es-az-allami-iskolakat-764827/

 

Új okostankönyvek érhetők el a Nemzeti Köznevelési Portálon

Az egyéni tanulási teljesítmény növelésére alkalmas, motiváló, személyre szabható digitális kiegészítő elemek fejlesztésével új okostankönyvek érhetők el decembertől a Nemzeti Köznevelési Portálon – közölte az Oktatási Hivatal.

https://hirado.hu/belfold/cikk/2023/12/07/uj-okostankonyvek-erhetok-el-a-nemzeti-koznevelesi-portalon

 

december 8.

Ha az unió és a baloldal….

Hankó Balázs felsőoktatásért, szakképzésért is felelős államtitkár az Indexnek nyilatkozott egyebek mellett a pedagógushallgatókról, az elvándorlásról, a bérekről is. Idézet ebből: „Teljesen egyetértünk azzal, hogy a pedagógusok bérét jelentősen és átfogóan emelni kell. A cél, hogy a tanárok átlagbére elérje a 800 ezer forintot. 170 ezer pedagógus van. Ezt finanszírozni hatalmas kiadás a mostani háborús időkben, amikor egyszerre kell védenünk a rezsicsökkentést, a munkahelyeket, a gazdaságot, a nyugdíjakat, és a béreket. A kormány a költségvetés terhére 10 százalékos pedagógus béremelést tudott megelőlegezni idén, és januárban is meglesz a további 10 százalékos emelés a köznevelésben és a szakképzésben egyaránt. Ennél nagyobb béremelés akkor lehet, amikor Brüsszel végre utalja a Magyarországnak járó uniós forrásokat. Tegyük hozzá, hogy akár már most januártól is emelkedhetne nagyobb mértékben a pedagógusok bére, ha a magyar baloldali európai parlamenti képviselői havi 6 milliós fizetésért nem azzal lennének elfoglalva, hogy akadályozzák a hazánknak járó unió források kifizetését. Ha az Európai Unió az országjelentésekben bizonyos fejlesztéseket tűz ki célul, akkor teljesen jogos és releváns az, hogy az ehhez kapcsolódó forrásokat is biztosítsa.”

https://index.hu/belfold/2023/12/08/hanko-balazs-felsooktatas-allamtitkar-erasmus-ugy-corvinus-pedagogusok-eurpai-unio/

 

A válogatás nem teljes körű!

Előző hír
Következő hír

Nincsenek termékek a kosárban.

X