A tanárhiányt csak az nem veszi észre, aki nem akarja. Természettudományos tárgyakat tanuló diák sem jelentkezik a felsőoktatásba, de miért is tenné? Összeomlik az oktatás, ki lesz a megmentője az új kormányból?
május 6.
Csak kommunikációs lufikat ereget a kormány a béremelésről
Az elmúlt fél évben, a sztrájkbizottsági tárgyalások alatt is csak a sztrájkbizottságot alkotó két szakszervezet (PSZ, PDSZ) tett le konkrét javaslatot az asztalra, kormánypárti politikusok csak beszélnek a béremelésről – mondta Gosztonyi Gábor, a PSZ alelnöke az ATV Egyenes Beszéd c. műsorában. Kérdésre jelezte: azonnali, 45 százalékos béremelés kellene, de a béremelés már nem is elég. Átfogó bérrendezésre van szükség nemcsak a pedagógusok, hanem a nevelést-oktatást segítők körében is. A követeléseket támogató társadalmi szolidaritás miatt sem lehet megállni félúton, tovább küzd a PSZ, várva az új kormány megalakulását, hogy kiderüljön, kivel lehet érdemben tárgyalni.
https://www.atv.hu/musor/egyenes-beszed
A PSZ szerint plusz támogatás kell azoknak a pedagógusoknak, akik integráltan oktatják az Ukrajnából menekült gyerekeket
Magyarországról Totyik Tamás, a PSZ alelnöke érdekvédőként vett rész május elején a varsói tanácskozáson, az Emmi oktatási államtitkársága azzal magyarázta a távolmaradását, hogy nem is kapott hivatalos meghívót. Bár lehet, hogy a hivatalos meghívó nem jutott el hozzájuk, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) saját meghívóját eljuttatta a Klebelsberg Központnak, ahol azt az információt kapták, hogy a minisztérium nem érdeklődik a konferencia iránt. Totyik Tamás a Hírklikknek is beszélt az ukrajnai gyerekek magyarországi oktatásának tapasztalatairól, a konferencián elhangzottakról. Ő azt javasolta – amit egyébként az OECD és az Európai Bizottság befogadott -, hogy azoknak a pedagógusoknak, akik a menekült gyerekeket nem a délutáni felzárkóztatáson, hanem integráltan oktatják, adjanak célzottan plusz juttatást.
https://hirklikk.hu/kozelet/ukrajnabol-4000-gyereket-hurcoltak-el-oroszorszagba/397678
Varsóban tanácskoztak az ukrajnai menekültek oktatásáról
A fő cél az volt, hogy megosszák tapasztalataikat a menekülteket befogadó országok. A tanácskozáson elhangzott: úgy kell tekinteni ezekre a tanulókra, mint akik visszatérnek majd hazájukba. A befogadó országok problémái azonosak: a diákok egyötöde jelenik meg az oktatásban, 80 százalékuk kallódik valahol – mondta Totyik Tamás, a PSZ alelnöke a Klubrádió Reggeli gyors c. műsorának. Beszélt a magyarországi tapasztalatokról, az ukrajnai gyermekek integrált oktatásáról. Probléma mindenhol, így nálunk is, hogy nincsenek ukrán anyanyelvű tanárok. Magyarországon 600 oktatási intézményben jelennek meg a tanulók, leginkább a lakóhelyük szerinti iskolába jelentkeznek, délután külön felzárkóztató foglalkozásokat tartanak nekik. Nehézséget jelent továbbá, hogy nálunk a pedagógusok nem tanulták, miként oktassák a magyart mint idegen nyelvet.
https://www.youtube.com/watch?v=hqutFWptHUQ
május 7.
Elfogytak a fiatalok: több iskola van, ahol nincs huszonéves tanár
A közoktatásban dolgozó pedagógusok jelentős része 50 éven felüli, csak töredékük tartozik a 20-29 éves korosztályba – derült ki a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ adataiból. Az 50-64 év közötti korosztályba 58,3 ezren tartoznak, ez a tanárok több mint 40 százaléka. A 40-49 évesek 46,2 ezren vannak, a 30-39 év közöttiek 23,5 ezren. A 20-29 éves tanárok száma rendkívül alacsony, mindössze 11,3 ezer, ez a pedagógustársadalom körülbelül 7 százaléka. Mindezt alátámasztja az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Közgazdaságtudományi Intézetének idén publikált, „A közoktatás indikátorrendszere 2021” című kiadványa, amely arra a megállapításra jutott, hogy 2010-2019 között átlagosan egyre idősebb pedagógusokat foglalkoztatott a közoktatás.
május 8.
Furcsa kérdésekkel készít statisztikát a pedagógusok sztrájkjáról a KSH
Különös kérdésekre vár választ a KSH a pedagógusok sztrájkjáról – közölte a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete. A szakszervezet szerint a kérdőív teljesen félrevezető, a sztrájkolói részvételt erősen torzítja. A KSH kérdőívéből problémás részként emelik ki például azt, hogy a két óránál rövidebb sztrájkot csak figyelmeztető sztrájkként regisztrálják. „Ez teljes mértékben méltánytalan, mivel sok munkaterületen egyszerűen nem tudtak a kollégák hosszabban sztrájkolni. Ilyen volt a helyzet sok szakszolgálati munkatársunknál, gyógypedagógus kollégáknál, ahol például különleges nevelési igényű gyermekeket nem tudtak hosszasan magukra hagyni a sztrájk kedvéért” – érvelt a PDSZ. A KSH emellett azt kéri: „amennyiben az intézményből nem csatlakozott a munkabeszüntetéshez legalább 10 fő, a kérdőívet nemlegesen kérjük beküldeni”. Érdeklődnek arról is, hogy a munkavállaló kapott-e pénzt a sztrájkalapból.
A KSH kérdőíve arra is rákérdez, hogy volt-e előzménye a sztrájknak, például tárgyalás formájában, mely előtt értetlenül áll a szakszervezet. Köztudott ugyanis, hogy a PSZ és a PDSZ 2020 óta egyeztet a kormánnyal, a konkrét sztrájkkövetelésekről pedig 2021 októbere óta folynak a sztrájktárgyalások. A sztrájktörvény alapján ráadásul nem is lehet úgy sztrájkolni, hogy azt nem előzte meg tárgyalás.
https://merce.hu/2022/05/08/a-pedagogusok-szerint-felrevezeto-a-ksh-sztrajkstatisztikaja/
május 9.
A PSZ kezdeményezi, hogy minden pedagógus, oktató munkáját ismerjék el, aki menekült gyermekkel, diákkal foglalkozik
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) kezdeményezi és javasolja, hogy azoknak az óvodapedagógusoknak, pedagógusoknak, oktatóknak is állapítsanak meg pótlékot többletmunkájuk elismeréseként, akik a délelőtti foglalkozásokon, tanórákon integráltan (vagyis a magyarokkal együtt) oktatják, nevelik az Ukrajnából érkezett menekült gyermekeket. Totyik Tamás, a PSZ alelnöke a minapi varsói konferencián már javasolta, hogy azoknak a pedagógusoknak, oktatóknak, akik a menekült gyerekeket, diákokat nem a délutáni felzárkóztatáson, hanem integráltan oktatják, adjanak célzottan plusz juttatást. Ezt a javaslatot az OECD és az Európai Bizottság konferencián jelen lévő képviselője elfogadta. A PSZ elvárja a megalakuló új kormánytól, hogy ezen támogatáshoz a jogi hátteret és a pénzügyi fedezetet – első feladatai között – teremtse meg.
Megdöbbentően kevesen jelentkeztek idén természettudományos pedagógus szakokra, a fiatalok beárazták a szakmát
Eleve ezer fővel kevesebben jelentkeztek országszerte is pedagógus képzésre, kémiára, fizikára pedig megdöbbentően kevesen, vagyis évek múlva nem lesz szakos tanár, ráadásul a hallgatók le is morzsolódnak képzés közben – mondta Gosztonyi Gábor, a PSZ alelnöke a Spirit FM rádió Aktuál c. műsorának. „Hülye lenne bárki is” pedagógusnak tanulni, fogalmazott, a versenyszférában sokkal többet lehet keresni. Beszélt a halmozottan fogyatékossággal élők oktatásáról is, amelyet nem finanszíroz az állam.
https://www.youtube.com/watch?v=xW2h2o2gDyE
PSZ: óvodapedagógusokból is hiány van, nemcsak óvodásokból
Megszűnik egy önkormányzati tagóvoda Székesfehérváron, a helyén autista gyerekekkel foglalkozó óvoda nyílik. A városvezetés azért döntött az átszervezés mellett, mert az intézményeiben nagyjából 600 üres hely van. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) megyei elnöke, Jámbor Ferencné azt nyilatkozta az RTL híradónak, hogy nemcsak óvodásokból, óvodapedagógusokból is hiány van. Az Emmi azt írta a híradó érdeklődésére, hogy nem csökken érdemben az óvodapedagógusok száma.
https://rtl.hu/hirado/2022/05/09/autista-gyerekekkel-foglalkozo-ovoda-nyilik-szekesfehervaron
Róna Péter: aki azt az oktatáspolitikát folytatja, ami most van, az hazaáruló
„Egy olyan világban élünk, ahol a tudás mindent visz. Ha nem tudjuk beleültetni a magyar tudatba azt, hogy a tudás nélkül csak nyomor van, akkor szembe kell néznünk azzal, hogy hazaárulást követtünk el” – nyilatkozta a Hírklikknek Róna Péter jogász, közgazdász, egyetemi tanár. Arról is beszélt, hogy az oktatásból alapvető nemzeti érdeket kell kovácsolni, annak rendbetétele nélkül itt nem lesz társadalmi és gazdasági fejlődés.
„Kedves Szülők, álljanak mellénk!” – Egy középiskolai tanár nyílt levele
„Nem nyertük meg a tömeget. Ezért nem sikerült változást elérnünk a minket érintő problémákkal kapcsolatban” – írta felhívásában Lakatos Máté történelemtanár. Megfogalmazta azokat a hívószavakat és főbb gondolatokat, amelyekkel megszerveződhet a tömeges szolidaritás a pedagógusok ügye mellett. A sztrájk kapcsán eddig a pedagógusok alacsony bérezése és túlzott munkaterhei kaptak hangsúlyt. Ez a nagyszülőket, szülőket, a jelenlegi és a leendő diákokat közvetlenül nem érinti. A következménye – kizsigerelt tanárok, tanárhiány – viszont igen. A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke és az MNB Versenyképességi Programja is felhívja a figyelmet a tanárhiányra, továbbá arra, hogy a pedagógusok megbecsültségének javítására van szükség.
https://www.valaszonline.hu/2022/05/09/lakatos-mate-peadgogus-nyilt-level/
„A tantestület átlagéletkora 54 év, utánpótlásnak nyoma sincs”
Egyre több iskolában kell szembenézni a ténnyel: néhány éven belül annyira elöregedik a tanári kar, hogy egyszerűen nem marad, aki tanítson. Aki mégis kitart, a megbecsülés teljes hiányáról panaszkodik. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) országos ügyvivője, Nagy Erzsébet szerint a helyzet a látszatnál is súlyosabb, mivel hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni azokat a fiatalokat, akik szintén pályaelhagyást terveznek, de valamiért még maradniuk kell. Ilyen ok lehet például a Klebelsberg-ösztöndíj, az ebben részesülők ugyanis vállalták: öt évig mindenképp a közoktatásban maradnak. A szakszervezet Facebook-oldalán nemrég tett közzé egy levelet, melynek szerzője azt írja, őt már csak az tartja a pályán, hogy ha most felmondana, 800 ezer forintot vissza kellene fizetnie. „Minden nap szenvedek… Amint ez letelik, én távozom és vissza se nézek” – fogalmazott a 27 éves pedagógus.
https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/szempont/tanarhiany-pedagogus-berek-elvandorlas-eloregedes/
Üzent a KSH a PDSZ-nek
„Bár a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szakmaiatlansággal vádolja a Központi Statisztikai Hivatalt (KSH) sztrájkstatisztikai adatgyűjtése kapcsán, valójában a KSH 1991 óta változatlan formában, az ENSZ szakosodott munkaügyi szervezete ajánlásának megfelelően vizsgálja a különböző sztrájkeseményeket” – közölte a statisztikai hivatal. A PDSZ a minap azt sérelmezte, hogy „a realitásokat, de gyakran még a vonatkozó jogszabályokat is teljesen figyelmen kívül hagyva összeállított kérdéssor tökéletesen alkalmatlan arra, hogy bármilyen következtetést is le lehessen vonni az oktatásban történő sztrájkeseményekkel kapcsolatban”.
https://mfor.hu/cikkek/makro/uzent-a-ksh-a-pedagogusoknak.html
május 10.
A közoktatás is a Belügyminisztériumhoz kerül?
A Telex információi szerint felmerült, hogy a közoktatás az új kormányban átkerüljön a Pintér Sándor vezette Belügyminisztériumhoz, de erről még belső viták vannak. A közoktatás most nagyon „forró” terület. A pedagógusok potenciális ellenfelek, hiszen tiltakoznak, követelnek, ráadásul ott vannak az ország minden pontján, ha elégedetlenek, kritikájukkal elérik az ország minden szegletét. Ott minden probléma sokszoros, hiszen a pedagógusok gondjai a több mint egymillió diákon keresztül érintenek milliónyi választóképes szülőt is.
Újra leállt a rendszer a kompetenciamérésen
Május 10-én újra leállt, illetve jelentős fennakadásokkal működött az online rendszer az általános iskolák 8. osztályai számára megrendezett országos természetismeret és idegen nyelv kompetenciamérésen – értesült a Népszava. Az egész eleve kudarccal kezdődött, a 4×45 perces tesztből csak az első kettőt tudták megtartani, de az első 45 perces teszt alatt is összesen csak 10 percen át tudták használni a diákok a rendszert, a maradék időben a felületet újra és újra frissítgetniük kellett. Az idegennyelvi kompetenciamérésre sok helyen már sort sem kerítettek, és jelezték, hogy az online tesztet több iskolában is sikertelennek nyilvánítják. Jövő héten megismétlik.
https://nepszava.hu/3156407_kompetenciameres-termeszetismeret-idegen-nyelv-rendszer-leallas
május 11.
A PSZ minden pedagógusnak, oktatónak pótlékot kér, aki menekültekkel foglalkozik
Fel kell készülni az Ukrajnából érkezett gyerekek, diákok integrált (délelőtti) oktatására, ez plusz munka – mondta Totyik Tamás, a PSZ alelnöke a Spirit FM rádió Aktuál c. reggeli műsorában. Ezért kérte a PSZ, hogy ne csak azok munkáját ismerjék el, akik a délutáni felzárkóztatásokon foglalkoznak a menekült tanulókkal.
https://www.youtube.com/watch?v=8SkayexWxZ4
Egyre gyakoribb, hogy nem matektanár tartja a matekórát – A hátrányos helyzetű régiókban a legaggasztóbb a helyzet
Négy év alatt a korábbi szint két-háromszorosára emelkedett az iskolákban az egyes tantárgyakat képesítés nélkül tanítók aránya – derült ki az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (ELKH) Közgazdaságtudományi Intézetének nemrégiben publikált, „A közoktatás indikátorrendszere 2021” című kiadványából. A nem megfelelő képesítés a szaktárgyak esetében azt jelenti, hogy ezek a tanárok úgy tanítanak egy szaktárgyat – például matematikát, fizikát, kémiát -, hogy van pedagógiai képesítésük, de nem abból a tantárgyból, amelyet azért kell tanítaniuk, mert nincs elég, vagy egyáltalán nincsenek szakos kollégáik. A pedagógushiányban közrejátszik egyebek mellett a pályaelhagyók és a nyugdíjba vonulók egyre magasabb, valamint a pályakezdők egyre alacsonyabb száma (arányuk 1 százalék körüli), a tanári pálya alacsony társadalmi és anyagi megbecsültsége (egy pályakezdőnek évekig nettó 200 ezer forint körüli fizetéssel kell megelégednie), valamint a versenyszféra elszívó ereje. A pedagógus érdekvédelmi szervezetek ezért is sürgetnek mihamarabbi, legalább 45 százalékos béremelést – emlékeztetett a cikk.
https://nepszava.hu/3156463_oktatas-emmi-kepesitett-pedagogus-tanarhiany
Thuróczy Szabolcs: kikészít, hogy egy tanár annyit keres, amennyit egyesek elkapucsínóznak luxuséttermekben
„Hogy egy hajdúdorogi pedagógus vagy az Eötvös gimnázium pedagógusa is kétszáznyolcezret keres, ami körülbelül annyi, amit elkapucsínóznak luxuséttermekben reggelente bizonyos emberek, az nemhogy felháborít, hanem kikészít teljesen, megalázó, aljas, pofátlan dolog, amit én is látok, csak nem tudom jól megfogalmazni. Mert nem vagyok szónok, nem vagyok Bibó István, nem vagyok kulturálisan annyira intelligens, hogy ezt pontosan meg tudjam fogalmazni. Ha indulatba kerülök egy társaságban, akkor időnként talán bele tudok pontosan találni, hogy mi az, ami fáj, de semmilyen döntés nincs a kezünkben” – mondta a színész a 24.hu-nak adott interjúban.
Alakul az új kormány
Orbán Viktor új kormánya tagjaival egyeztetett. Létrejön a Humán Innovációs Minisztérium, oda tartozna a szakképzés, a köznevelés pedig a Belügyminisztériumhoz – ezt írta a cikk. Az előbbi tárcát Csák János, az utóbbit Pintér Sándor vezeti majd.
május 12.
40 ezer nyelvvizsgázó tűnt el két év alatt, kevés a nyelvtanár
Magyarországon azoknak a nyelviskoláknak a száma, ahol van ügyfélszolgálat, van tanári munkaközösség, szakmai vezetés és nyelvvizsgát is szerezhetnek a tanulók, országosan száz alatt van, azonban az otthon katás vállalkozóként dolgozó nyelvtanárokkal együtt a többezres nagyságrendet érik el – mondta a VG-nek Légrádi Tamás, a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke. A nyelvtanárokból hiány van, mivel az ipar és szolgáltatás különböző területei elszívó hatásúak, jellemzően a multinacionális vállalatoknál helyezkednek el, főleg az alacsony tanári fizetések miatt. A szakember problémaként említette, hogy a nyelvtanári szakokon alacsonyabb pontszámokkal vesznek fel hallgatókat és nyelvtudásbeli problémák is vannak. A tanárhiányról beszélt Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért – Országos Nyelvoktatási és Nyelvvizsgáztatási Szakmai Egyesület elnöke is.
ITM: az iparági tudást forgatják be a szakképzésbe az ágazati készségtanácsok
A szakképzés megerősítésének részeként létrehozott ágazati készségtanácsok a hatékonyabb, gyakorlatközpontú oktatás érdekében kapcsolják be a gazdasági szereplőket a terület szabályozási rendszerébe. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter újabb két évre szóló megbízóleveleket adott át a tizenkilenc testület elnökeinek – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium. A megújult szakképzés küldetése, hogy eltérő helyzetüktől és karrierterveiktől függetlenül minden fiatalnak lehetőséget kínáljon. A diákok a gazdaság igényeit tükröző követelmények alapján sajátíthatnak el korszerű szakmai ismereteket. A szakképző iskolákban három év alatt kitanulható egy biztos elhelyezkedést és tisztességes bérezést ígérő szakma. Az ötéves technikumok érettségit is adnak, megkönnyítik a továbblépést a szakirányú felsőoktatásba.
https://kormany.hu/hirek/az-iparagi-tudast-forgatjak-be-a-szakkepzesbe-az-agazati-keszsegtanacsok
20% fölöttinek érzi a lakosság az inflációt, több bért kérnek a dolgozók
A GKI Gazdaságkutató Zrt. szerint a lakosság 22 százalékos áremelkedést érzékelt, szemben a hivatalos 9,5 százalékos áprilisi inflációs adattal. Mindennek tovagyűrűző hatása van: ha az emberek a hivatalosnál jóval magasabb áremelkedést érzékelnek, arra reagálni próbálnak: nagyobb fizetést/nyugdíjat/ szociális juttatást igényelnek, hogy vásárlóerejük ne csökkenjen.
május 13.
Nehéz lesz behozni az iskolai lemaradást
A Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont (KRTK) Közgazdaságtudományi Intézetének (KTI) új kötete a járvány egészségügyi, oktatási, munkaerőpiaci és pszichés-közösségi hatásait méri fel. Az oktatásra gyakorolt hatást idén januárban mérték fel több mint 200 iskolaigazgató és csaknem 1000 tanár megkérdezésével. A legrosszabb helyzetű iskolákban a tanárok fele arról számolt be, hogy az első hullámban egyetlen órát sem tartottak meg, vagy csak nagyon keveset. Még az utolsó lezárás idején is 40 százalék mondta ezt. Mindenféle iskolát figyelembe véve szintén a tanárok nagyjából fele mondta: egyáltalán nem, vagy csak részlegesen sikerült átvenni az előírt tananyagot a járvány idején. Az alsó tagozaton ez különösen nagy problémának tűnik. Azóta hiába állt vissza normális mederbe az oktatás, a kutatók szerint magától nem fog eltűnni a lemaradás, muszáj lenne célzott programokat indítani, különben a gyerekek egész életükben érzik majd a következményeket.
A válogatás nem teljes körű!