A PSZ ki fogja harcolni, hogy az érettségire felkészítő tanárok többletmunkáját kifizessék – erről az elnök nyilatkozott a sajtónak. Változnak az érettségi követelményei 2023-tól, de a PSZ szóvá tette, hogy utólag igazítják az új Nemzeti alaptantervhez az érettségi követelményeit. További hírek a lapszemlében.
február 12.
A tankerületek védekeznek, az iskoláknak maszk sem jut
A PDSZ úgy értesült, hogy miközben a tankerületeknél „szellőztetik” még a beérkező dokumentumokat is, az iskolákban nem biztosítják sem a távolságtartást, sem az oltást, sem a szűrést, nincs kötelező maszkviselés, még gumikesztyűt sem adnak. Az iratok pihentetése miatt egyes kifizetések is csúsznak.
Február 19-éig lehet jelentkezni középiskolába
A diákoknak jó választás lehet a szakképzés – mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti államtitkára, Schanda Tamás. A megújult rendszer azoknak is rendkívül előnyös lehetőséget kínál, akik már nyolcadikos korukban tudják, hogy az érettségi után mit szeretnének tanulni. Az oklevelestechnikus-képzésben a diákok a technikum és egy felsőoktatási intézmény által közösen kidolgozott, emelt szintű szakmai programban végzik el a középiskolát. A megújult szakképzési rendszerben ösztöndíjat és munkabért is kapnak a diákok.
február 13.
Nincs vészforgatókönyv az érettségire, pluszmunka a tanároknak a felkészítés
Igaz-Kovács Anikó angoltanár a Népszavának elmondta: hatalmas pluszmunkát ró a tanárokra a végzősök kiscsoportjainak megszervezése. Meg kell tartani az online órákat, és most még a csoportos foglalkozásokat is meg kell tartani, amelyeket úgy kell megszervezni, hogy beleférjen az órarendbe. „Nálunk párban dolgoznak a kollégák: egyszerre két csoportot hívunk be, míg az egyikben például matekoznak, a másikban a történelem érettségire készülnek, majd cserélnek” – mondta. Egy Borsod megyei nyolcosztályos gimnázium tanára arról számolt be: náluk az is problémát jelent, hogy csak a középiskolai osztályok tanulnak digitális munkarendben, alsóbb évfolyamaikon viszont továbbra is tantermi oktatás zajlik. Emiatt csak a délutáni órákban, a tanítási idő után tudják megszervezni az érettségi felkészítők többségét, ám ezt a többletmunkát már nem fizetik ki.
https://nepszava.hu/3109595_nincs-veszforgatokonyv-az-erettsegire
A felzárkóztatást is segíti a műhelyiskola program
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával megvalósuló műhelyiskola program piacképes részszakmához juttathatja a hagyományos oktatási rendszerből kieső fiatalokat. Az új típusú képzés kísérleti jelleggel kilenc szakképző intézményben és két egyházi, karitatív szervezetnél érhető el.
február 15.
Minden ötödik pedagógus megfertőződhetett a járványban – az érettségire felkészítők többletmunkáját ki kell fizetni
A PSZ és a 21 Kutatóközpont január végén ismertetett felméréséből derültek ki a fertőzöttségi adatok – mondta Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke az ATV Start c. műsorában. Továbbra is csak egy maszk a pedagógusok fegyvere az oktatásban, az óvodákban, már csak ezért is szükség lenne mielőbbi oltásukra. Szó volt a táppénz hónapok óta megoldatlan problémáiról is. Az elnök egyértelművé tette: kiscsoportokban lehet behívni az iskolákba az érettségizőket személyes konzultációkra, tehát a felkészítésük pluszmunka, nem kérdés, hogy azt ki kell fizetni.
„Ezért fogom elhagyni a pedagóguspályát” – egy tanító vallomása
Tóth Tamás tanító elmondta, milyen nehézségekkel küzd naponta. „Egyre nehezebben tudom azt elviselni, hogy ebből a fizetésből nem lehet megélni. Szomorúnak és elkeserítőnek tartom, hogy pedagógusként a hónap közepére már nincs pénzem”. Szerinte felháborító, hogy egy diplomás pedagógus képtelen megélni a fizetéséből. Feltette a kérdést: mi lesz, ha nyugdíjba mennek az idős tanárok? Honnan lesz utánpótlás? „Aki el tud számolni 100-ig, az mehet majd tanárnak?” – kérdezi. Őszintén reméli, a jövőben változik a szakma megítélése.
http://eduline.hu/kozoktatas/20210215_ezert_hagyom_ott_a_tanari_palyat
Jogsértő az új iskolaérettségi törvény
Több ponton is jogszerűtlennek találta az alapvető jogok biztosa a hatéves kortól kötelező iskolakezdés és az iskolaérettség eldöntésének tavaly januárban életbe lépett új szabályozását. Az ombudsman szerint nagy számban lehetnek olyan szülők, akik nem tudnak élni azzal a lehetőséggel, hogy felmentést kérjenek gyermeküknek a kötelező beiskolázás alól, emiatt jelentősen nőhet azoknak a hatéveseknek az aránya, akik éretlenül kerülnek iskolába. Felkérte Kásler Miklós minisztert, vizsgálja felül a szabályozást és szükség szerint módosítsa azt. A Szülői Hang Közösség azonban nem érné be ennyivel: az ombudsman által jelzett jogsértések csak a törvény visszavonásával és szakmai egyeztetésekre alapuló új jogszabályok kidolgozásával orvosolhatók.
https://nepszava.hu/3109854_jogserto-az-uj-iskolaerettsegi-torveny
Többen is megfertőződhettek a komlói és a mohácsi gyermekotthonban
Öt gyermek fertőződhetett meg koronavírussal a komlói és a mohácsi gyermekotthonban. A PDSZ szerint az egyik gondozó is elkapta a betegséget. Az érdekképviselet Kásler Miklóstól kéri: a gyermekotthonok dolgozói mielőbb kapjanak védőoltást. Az Emmi azt válaszolta: összesen öt fertőzés történt. A komlói intézetben a szükséges intézkedések megtörténtek, a betegeket elkülönítették. Az oltási rendben azok a szociális intézményekben dolgozók élveznek elsőbbséget, ahol a gondozottak leginkább ki vannak téve a betegségnek.
Ingyenes online korrepetálás lemaradóknak
Az ADOM Diákmozgalom szeretne segíteni azoknak, akik egy tananyagból nem értenek valamit vagy szívesen átismételnének egy korábbi anyagrészt. A 7. és 8. osztályos általános iskolás, valamint 9. és 10. osztályos középiskolás diákoknak több tárgyból tartanak online felzárkóztatást. A korrepetálás a jelentkezőknek teljesen ingyenes, a korrepetáló diákoknak pedig közösségi szolgálati óráknak számolják el, ami az érettségi feltétele.
http://eduline.hu/kozoktatas/20210215_ingyenes_korrepetalas
február 16.
A PSZ szerint az érettségire történő felkészítés pluszmunka, azt ki kell fizetni
A Pedagógusok Szakszervezete ki fogja harcolni, hogy kifizessék azoknak a pedagógusnak a többletmunkáját, túlóráját, akik munkaidőn túl is kénytelenek foglalkozni az érettségiző diákokkal, felkészítésükkel – mondta Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke a Szeged TV híradójának. A tanárok terhei jelentősen nőttek, hiszen online vagy akár személyesen is tanítanak (pl. vegyes gimnáziumban) amellett, hogy felkészítik az érettségizőket, ráadásul a megbetegedő tanárokat is helyettesíteniük kell. Itt látható az összeállítás:
https://www.youtube.com/watch?v=w2kE5UrUlE0
Változnak az érettségi követelményei, de ez az idei vizsgát nem érinti
Az érettségi általános követelmények megújításának köszönhetően a jövőben még nagyobb szerepe lehet a vizsgákon a tanulói kreativitásnak és problémamegoldó készségnek. Február 15-én kihirdették az egyes köznevelési tárgyú jogszabályok módosítását – közölte az Emmi. A 2020-ban közzétett új kerettantervek módszertani megközelítéséhez illeszkedve több vizsgatárgynál előtérbe kerül a kreativitást és az önálló problémamegoldást igénylő értékelési formák – így például a projektmunka – alkalmazása, egyes vizsgatárgyak struktúrája ennek megfelelően módosul. Az általános vizsgakövetelmények továbbra is az érettségi vizsgaszabályzatról szóló kormányrendeletben jelennek meg, a részletes vizsgakövetelmények a további egyeztetéseket követően tárcadokumentumként lesznek elérhetők a minisztérium, illetve az Oktatási Hivatal honlapján. A módosított szabályok felmenő rendszerben lépnek életbe, a 2023/2024-es tanév őszi vizsgaidőszakáig a korábbi vizsgakövetelmények szerint zajlanak majd az érettségi vizsgák, a módosításnak tehát semmilyen hatása nem lesz az idei vizsgákra.
https://kormany.hu/hirek/megujulnak-az-erettsegi-altalanos-vizsgakovetelmenyei-2023-tol
Utólag igazítják a Nat-hoz az érettségit
A PSZ alelnöke, Totyik Tamás szerint az új alaptantervhez igazodó kimeneti követelményeket, vagyis az érettségi szabályokat és a vizsgák tartalmát nem utólag, hanem az új alaptanterv bevezetése előtt kellett volna kidolgozni. Azokat a diákokat, akik szeptemberben elkezdték a középiskolát, már az új, részletes érettségi vizsgakövetelmények ismeretében kellett volna tanítani, nyilatkozta a Népszavának.
https://nepszava.hu/3109971_utolag-igazitjak-a-nat-hoz-az-erettsegit
Covid-biztos megoldásokkal próbálnak felvételiztetni a középiskolák
Van, ahol Zoomon tartják a szóbeli felvételit, más gimnáziumok úgy döntöttek, a járvány miatt egyáltalán nem szerveznek elbeszélgetést, helyette portfóliót kérnek a jelentkezőktől. A középiskoláknak most először kell „covid-biztos” megoldásokat találniuk a felvételire: tavaly éppen akkor értek véget a szóbelik, amikor elrendelték az iskolák bezárását. Az Oktatási Hivatal az Eduline megkeresésére azt írta, a szóbeli vizsgák a középiskolák „saját” vizsgái, azokra az iskolai általános járványügyi szabályok vonatkoznak, de a középiskolák a helyi sajátosságoknak megfelelő szabályokat is hozhatnak.
http://eduline.hu/kozoktatas/20210216_OH_valasz_a_kozepiskolai_felveteli_szobeli_reszerol
Robotika oktatással a korai iskolaelhagyás ellen
A diákok korai iskolaelhagyásának csökkentése volt a célja annak a projektnek, amelyet a Zalaegerszegi Szakképzési Centrum valósított meg. Az uniótól elnyert csaknem 540 millió forintból az alapkészség-fejlesztést és a korai iskolaelhagyás szempontjait figyelembe vevő infokommunikációs és szakmai oktatást segítő eszközöket vásároltak. Matematikát, programozást és robotikát oktattak a diákoknak. A szakképzési centrum vezetői és pedagógusai közül 220-an vettek részt továbbképzéseken.
DK: soron kívül oltsák be a pedagógusokat!
A Demokratikus Koalíció azt követeli a kormánytól, hogy soron kívül oltsák be koronavírus ellen a pedagógusokat, az oltáshoz az Európai Gyógyszerügynökség által jóváhagyott vakcinát használják. A DK főpolgármester-helyettese, Gy. Németh Erzsébet hozzátette: a szakértők egy ideje már a harmadik hullámról beszélnek, és arról is érkeznek hírek, hogy egyre több a fertőzött a gyerekek között. A tanárok pedig „minden segítség és védelem nélkül” dolgoznak. Ha nem oltják be soron kívül a pedagógusokat, a kormány azt kockáztatja, hogy ismét be kell zárni az iskolákat.
https://webradio.hu/hirek/koronavirus/koronavirus-dk-soron-kivul-oltsak-be-a-pedagogusokat
A kormány vonja vissza a kötelező beiskolázásról szóló szabályozást, ezt is követeli a DK
Kozma Ákos, az alapvető jogok biztosa megerősítette azt, amit a DK már hónapok óta mond: a kötelező iskolakezdés és iskolaérettség eldöntésének tavaly januárban hatályba lépett új szabályozása több ponton is jogszerűtlen. Riasztó, hogy már több mint egy éve nem az számít, mi tesz jobbat egy hatévesnek, nem számít, mit szeretnének a szülők vagy az óvodapedagógusok, sőt, az iskolahalasztás kérelmezésével is számos probléma van.
Szél Bernadett: megbukott az iskolaérettség megállapításának új rendszere
A független országgyűlési képviselő a törvény utólagos javítgatása helyett annak átfogó felülvizsgálatát látja szükségesnek, valamint egy olyan rendszer létrehozását, amely „valóban a gyermekek érdekeit szolgálja és az óvodapedagógusok bevonására épít”.
Csökken a különleges szükségletű gyereket fogadó nevelők száma
2014 és 2019 között 6 százalékkal csökkent a gyermekotthonban nevelkedők száma, ez azonban még mindig messze van az ideálistól. A nevelőszülők száma 2014-hez képest nem nőtt, továbbra is csaknem 5500 nevelőszülő dolgozik, inkább csak az egy nevelőszülőre jutó gyerekek száma emelkedett. A legfrissebb adatok szerint csökken a különleges szükségletű gyereket fogadó nevelőszülők száma: 1131 különleges nevelőszülő van, 7 százalékkal kevesebb, mint az előző évben, miközben majdnem 8 ezer ilyen gyermek van állami gondoskodásban. 30 százalékuk él gyermekotthonban, az ellátórendszer azonban nem készült fel a súlyosabb fogyatékos vagy pszichés beteg gyerekekre – hívta fel a figyelmet az SOS Gyermekfalvak gyermekvédelmi jelentése.
február 17.
Hogyan segítik a visszatérés után a középiskolások felzárkóztatását? Nincs válasz…
Most Bencsik János független országgyűlési képviselő kérdezett az Emmitől. Rétvári Bence parlamenti államtitkár válaszában megismételte, a középiskolák nincsenek zárva, egyéni és kiscsoportos konzultációk megszervezésére van lehetőség. Az iskolák nagy része él is a lehetőséggel. Azonban arról nem beszélt, hogy az esetleges újranyitás után miként fognak segíteni a diákoknak a felkészülésben a májusi érettségi vizsgákra. Az sem derül ki, hogy a hátrányos helyzetű vagy a távoktatásban leszakadó diákoknak tervez-e a kormány bármilyen központi segítséget adni. Az Eduline jelezte: az érettségire történő felkészítésre a szabályok szerint a 11. osztályban a 30 alapóraszám mellett 4 órát, a 12. évfolyamon a 29 alapóra mellett 5 órát kell fordítani. A jelenlegi helyzetben ez nagyon nehezen oldható meg, és a 10 fős létszámkorlátozás miatt azzal is számolni kell, hogy egy 30 fős osztályban a tanárnak háromszor is meg kell tartania egy órát.
http://eduline.hu/erettsegi_felveteli/20210217_erettsegizok_felzarkoztatasa
Kreatív feladatok lesznek majd az érettségin
Megújulnak az érettségi vizsgakövetelményei 2023-tól. Az Emmi közlése szerint a számonkérések a legfrissebb tantervi újításokat követik: magolás helyett az összefüggések keresése és az aktív problémamegoldás kerül előtérbe. Idén májusban azonban még a régi rendszer szerint vizsgázhatnak a diákok. A járvány miatt maszkban, távolságtartással, létszámkorláttal, de a szóbeli és az írásbeli vizsgákat is megtartják. Az érettségizőknek nincs könnyű dolguk, hiszen már az elmúlt tanév utolsó hónapjait is digitális munkarendben töltötték, a mostani tanévben pedig november 11. óta ismét online folyik a tanulás.
https://magyarnemzet.hu/belfold/kreativ-feladatok-lesznek-az-erettsegin-9387968/
Szabadulószoba Keszthelyen: új tanítási módszert vezettek be
Az érdekes párosítás egy újfajta tanítási módszer lényege. A napjainkban divatos játék mintájára a diákok tananyaggal kapcsolatos kérdéseket kapnak, a jó válaszok viszik őket előre a győzelemig, azaz a kulcs megtalálásáig. A premontrei szakgimnázium ilyen kísérleti programot valósított meg egy nemzetközi pályázatban.
Több magyar egyetem a legjobb ezer között
Magyar egyetemek kerültek be a most megjelent US News Best Global Universities 2021-es világrangsorába. A legjobb részeredményt a Semmelweis Egyetem érte el: 87. lett. Az összesített rangsorban az ELTE érte el a legjobb helyezést a magyar intézmények közül, a 414-diket.
http://eduline.hu/felsooktatas/20210217_nemzetkzi_rangsor
Befolyásolja a modellváltás a felsőoktatásba jelentkezők számát?
Negatív rekordot döntött tavaly az egyetemekre, főiskolákra bekerült elsőévesek száma: az általános felvételire 91 460-an jelentkeztek, közülük 68 112-en kezdhették meg tanulmányaikat. Az érdeklődést alighanem visszafogta a korábban tervezett nyelvvizsga-követelmény és az új feltételként meghatározott emelt szintű érettségi is. Idei adatok még nincsenek, hiszen február 15-én járt le a jelentkezési határidő. Azt, hogy a modellváltásnak milyen hatása lesz az idei jelentkezésekre, nehéz lenne megjósolni, azonban a Színház- és Filmművészeti Egyetem 70 éve először felvételi kampányt indított.
http://eduline.hu/erettsegi_felveteli/20210216_felveteli_2021_kapacitas_es_jelentkezesek
Ombudsmanhoz fordul Szél Bernadett az egyetemek kikényszerített modellváltása miatt
A független országgyűlési képviselő a Facebookon azt írta: az egyetemek tömeges modellváltása nem önkéntes, hanem anyagi zsarolással kikényszerített döntés. A kormány a pár hónapja még magyar vétóval feltartóztatott uniós helyreállítási alap pénzeit használja a fenntartóváltás kierőszakolására. A korábban beígért 15+15 százalékos bérfejlesztést is úgy állítja be, mintha az csak a modellváltó egyetemeknek járna.
február 18.
Magyarországon a minőségi oktatás tudatos leépítése folyik
Az államilag támogatott egyetemi helyek csökkenő száma, a szakképzés erőszakos preferálása, a leszakadó rétegek gyermekeinek szinte lehetetlenné váló felzárkózása elindította Magyarországot azon a dél-amerikai úton, amelyen csak kevesek luxusa lesz a minőségi oktatás. Totyik Tamással, a PSZ alelnökével beszélgetett a Hírklikk munkatársa. Az apropót az alelnök Pedagógusok Lapja januári számában megjelent írása adta (Vészharang a süllyedő hajóról – avagy természetes fogyás).
Új érettségi lesz majd, most próbálják az új Nemzeti alaptantervhez igazítani
Áterőltették a Nemzeti alaptantervet, de elfeledték szabályozni, hogy amikor egy oktatási szakasz lezárul (pl. érettséginél), mit kell tudniuk a végzősöknek, ezt most utólag kezdik meghatározni – mondta Totyik Tamás, a PSZ alelnöke az Emmi minapi közleménye kapcsán a Klubrádió Reggeli gyors c. műsorának. Tehát a mostani 9. évfolyamosoknak már az új szabályok szerint kellene érettségizniük, de még nem tudják, milyen követelményeknek kell megfelelniük.
https://www.youtube.com/watch?v=Q5IIoOfZDGE
Horváth Péter szerint jó irányba változnak az érettségik
A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke jó iránynak tartja, hogy a természettudományos tárgyaknál a gyakorlatiasabb feladatok felé fordulnak az érettségi szabályai. A győri Révai Miklós Gimnázium igazgatója az InfoRádiónak azt mondta: az oktatási rendszer természetesen nem mehet el abba az irányba, hogy kizárólag kompetenciát fejlesszen, és nyilvánvalóan tudásanyagnak is kell lennie. Azonban a jelzett változás magában hordozza annak lehetőségét, hogy a diákok azon készségei és képességei fejlődjenek, amelyekre valóban szükségük lesz az életben.
https://infostart.hu/belfold/2021/02/18/erettsegi-horvath-peter-jonak-tartja-az-iranyt-de
Nahalka István: A projekt jó irány, de a gyerekek nincsenek felkészülve rá
Az oktatáskutató szerint nincs félnivalójuk azoknak a diákoknak, akiknek 2023-tól az új érettségin kell megfelelniük. Nahalka István úgy látja: nagy változástól nem kell tartani, azonban az érettségi szabályozásának, magának a vizsgának másmilyennek kellene lennie. Ez utóbbi most szakmailag is problematikus.
Hiába van tandíj, egyre többen jelentkeznek budapesti magániskolába
Többszörös túljelentkezéssel, havi 100-200 forint körüli tandíjjal és többkörös felvételivel kell számolniuk azoknak a szülőknek, akik az állami általános iskolák helyett valamelyik budapesti magániskolába szeretnék beíratni gyerekeiket. Mégis egyre többen döntenek így, nem véletlen, hogy az elmúlt években több ilyen intézmény kezdte meg működését Budapesten és környékén. 2001 és 2018 között 2,6-ról öt százalék fölé emelkedett az „egyéb”, vagyis alapítványi vagy magánkézben lévő általános iskolák aránya.
https://eduline.hu/kozoktatas/20210218_budapesti_maganiskolak_tuljelentkezes
Lejár a határidő a középiskolai jelentkezésekre
Február 19-ig adhatják be a középfokú oktatási intézményekbe a jelentkezéseket a diákok – hívta fel a figyelmet Schanda Tamás, az ITM parlamenti államtitkára. Kitért arra is: a technikumokban idén szeptemberben indulnak el az első okleveles technikusképzések.
https://infostart.hu/belfold/2021/02/18/penteken-fontos-felveteli-hatarido-jar-le
Otthonról tanulni lehetne jó is
Alapvető kérdésként vetődik fel, hogy lehet-e érettségi bizonyítványt szerezni érettségi vizsga nélkül. A távoktatási szakértő, Zentai Gabriella válasza határozott igen.
https://nepszava.hu/3110166_otthonrol-tanulni-lehetne-jo-is
Visszaesett a brit egyetemekre jelentkező magyar és uniós diákok száma
Idén 58 százalékkal kevesebb magyar diák jelentkezett brit egyetemekre a januári határidőig: a tavalyi 1030-hoz képest csak 430-an. Az uniós országokból a jelentkezések összesen 40 százalékkal estek vissza. Ennek három fő oka van: a megnövekedett tandíj, a diákhitel elvesztése és a kötelező diákvízum.
http://eduline.hu/felsooktatas/20210218_brit_egyetemek_visszaesett_a_magyar_jelentkezok_szama
Baloldali hallgatás a sikeres Szabolcs megyei felzárkóztatásról
A Dankó Pista Egységes Oktatási Intézményt fenntartó Közös Kincs Közhasznú Nonprofit Kft., valamint Almási Katalin, Biri polgármestere és az iskola igazgatója is egy baloldali médiahadjárat célkeresztjébe került 2020 végén, miután Cseh Katalin EP-képviselő (Momentum) a településen található Le Til-kúria felújítására nyert pályázatot kifogásolta. Cseh Katalin és a balliberális médiamunkások leegyszerűsítő narratívája csupán a Le Tilre koncentrált, pedig a kúria működtetőihez köthető az országban az egyik leglátványosabb eredményeket produkáló, hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatásával foglalkozó intézmény is – írta a kormánypárti Magyar Nemzet.
https://magyarnemzet.hu/belfold/baloldali-hallgatas-a-sikeres-felzarkoztatasrol-9392492/
február 19.
Kezdődnek a szóbeli felvételi vizsgák
Február 23-án kezdődik a középiskolai felvételi szóbeli része, amely március 12-ig tart. Néhány intézmény már közzétette, hány ponttól hívja be szóbelire a jelentkezőket. Az Eduline felidézte: tizennégy éve nem születtek olyan gyenge eredmények a központi írásbeli felvételin, mint idén – ez derült ki azokból az adatokból, amelyeket a minap a köznevelési államtitkár ismertetett.
http://eduline.hu/kozoktatas/20210219_kozepiskolai_szobeli_ponthatarok
Így lehetne az iskola sokkal jobb hely?
Miért ne lehetne például több könyvet ajánlani a gyerekeknek, hogy abból válasszanak, és miután elolvasták, a többieknek előadják valamilyen formában az olvasmányélményeiket? – sorolja a hvg.hu azokat a kérdéseket, amelyeket Fekete Zsombor vetett fel a „Játék az élet” – Videójátékok a társadalomban és a tudományban című konferencián. Beszámolhatnának LEGO-filmmel, rajzos feldolgozással, PPT-bemutatóval vagy akár egy dramatikus feldolgozással is. Szerinte nincs értelme ötösnél rosszabb jegyet adni. „Az osztályzás csak frusztrál, elbizonytalanít, a rossz jegyek miatti szégyen senkit sem motivál a tanulásra” – mondta.
http://eduline.hu/kozoktatas/20210219_videojatekok_az_iskolaban
Ismeretterjesztő Covid-nap egy szentgotthárdi iskolában
Ismeretterjesztő Covid-napot tartanak a szentgotthárdi Arany János Általános Iskolában: az alsó tagozatosoknak szervezett programsorozatban mese, bábjáték, plakátkészítés, valamint a védekezés mindennapi módszereit bemutató játékos vetélkedő is szerepel.
https://index.hu/belfold/2021/02/19/koronavirus-covid-19-iskola-program-szentgotthard-vas-megye/
Tévedés, hogy az üzleti szférában ne lenne helyük a bölcsészeknek
Míg a kétezres évek derekán egy tízforintost is alig lehetett elejteni a hazai bölcsészkarokon, annyira tömve voltak hallgatókkal, az utóbbi években egyre csak azt hallani, hogy a műszaki-mérnöki-informatikai tudás a siker záloga. Jól ismerjük a sztereotípiát, miszerint bölcsészdiplomával leginkább a call center-gyorsétterem-tengelyen boldogulhatnak a pályakezdők. Hogy ez mennyire nem így van, jelzi, hogy a hallgatók bizalma töretlen az elméleti tudományok iránt: sokadik éve minden felvételin az ELTE BTK gyűjti be a legtöbb jelentkezőt. Az ország vezető karának leköszönő és újonnan hivatalba lépett dékánjával, Sonkoly Gáborral és Bartus Dáviddal a bölcsészképzés XXI. századi kihívásairól beszélgetett a Magyar Nemzet munkatársa.
Belevetette magát a Google a távoktatásba
A Classroomot már 150 millió tanár és diák használja, ami nagy ugrás az egy évvel ezelőtti 40 millióhoz képest. Most a meglévő funkciókat bővítik, bár több olyan eszköz is van, amelyet nehéz kihasználni a magyar oktatásban.
https://telex.hu/tech/2021/02/19/google-education-oktatas-suite-eszkozok-fejlesztes
Kezdődhet az első vakcinateszt gyerekeken
Az Oxfordi Egyetem a minap jelentette be, hogy megkezdi oltásának klinikai kísérletsorozatát gyerekeken és fiatal felnőtteken. A Pfizer is teszteli oltását fiatalabbak körében, de egyelőre még csak a 12-15 év közti gyermekeket vonták be a vizsgálatokba.
https://infostart.hu/tudomany/2021/02/19/koronavirus-kezdodhet-az-elso-vakcinateszt-gyerekeken
A válogatás nem teljes körű!