A Pedagógusok Szakszervezete szerint a következő tanévtől a digitális oktatás okozta lemaradások pótlására lenne szükség, de ez a jelenleginél nagyobb rugalmasságot igényel a tantervekben. Módosítják a szakképzési törvényt, amely – szakszervezetünk szerint – hemzseg a hibáktól. További hírek a lapszemlében.
május 14.
A gyermekotthoni ellátást javítaná az ombudsman
A speciális ellátást igénylő gyermekek oktatására, képzésére vonatkozó útmutató kidolgozását és az étkezési normatíva minimális összegére vonatkozó előírás felülvizsgálatát javasolta Kozma Ákos ombudsman a kalocsai gyermekotthonban tartott ellenőrzés után. 2020 szeptemberében egy országgyűlési képviselő azzal fordult az ombudsmanhoz, hogy a kalocsai gyermekotthonban az ott dolgozó nevelők és gondozottak állítása szerint súlyos lelki és fizikai bántalmazások történnek. Az alapvető jogok biztosa megállapította, hogy gondozott gyermekeket érintő, szakdolgozó által elkövetett bántalmazás nem történt. Több betöltetlen pedagógus álláshely volt a tagintézményben, de másra is felhívta a figyelmet.
Tanárokat, óvodapedagógusokat is érint a lakástörvény módosítása
Sok tanár, óvodapedagógus, egészségügyi dolgozó sem tudja megfizetni a lakáspiaci árakat – mondta V. Naszályi Márta I. kerületi polgármester a lakástörvény benyújtott módosításáról.
május 16.
A PSZ szerint iskolapszichológus kellene minden intézménybe
Több iskolapszichológus kellene, a PSZ szerint a tanárok már tavaly szeptemberben jelezték, hogy nőtt a problémás esetek száma akár a járvány miatt is – mondta Totyik Tamás, a PSZ alelnöke az RTL híradónak.
A váci Piarista Gimnázium rendszergazdája a járvány újabb áldozata
Egy 11 éves fiút hagyott itt.
Tanítani járvány idején
A távoktatás nagyobb feladatot és terhet rótt a tanárokra. A Klubrádiónak Kiss Géza (Rátz Tanár Úr Életműdíjas) matematikatanár beszélt tapasztalatairól. A műsorban elhangzott: többen úgy tervezik, hogy a távoktatásban jól bevált digitális eszközöket és online tananyagokat a jelenléti oktatásban is használják.
https://www.klubradio.hu/adasok/tanitani-jarvanyhelyzet-idejen-117969
A digitális oktatással zártabb lett a virtuális tér
A járvány miatt bevezetett digitális oktatás jelentős hatással volt a fiatalok szinte valamennyi korcsoportjára: mintegy hetven százalékuk került kapcsolatba a virtuális tanulással – derült ki a K&H ifjúsági indexéből. A felmérés szerint a 19-29 éves korosztály 51 százaléka kevesebbet találkozott a családtagjaival vagy mozdult ki otthonról, mint korábban. A fiatalok kilencven százaléka banki ügyeit is otthonról intézte.
május 17.
Megjelent a kormányrendelet a ballagásokról
A ballagási ünnepségek felmentést kapnak a rendezvény- és gyűlésszervezés tilalma alól. A megjelent kormányrendelet szerint a ballagás az intézmények nyitott, épületen kívüli területein május 25-e után megtartható.
Ismét táborozhatnak a gyerekek
Idén megtartják az ottalvós Erzsébet-táborokat is: június 20-tól augusztus végéig Zánkán, augusztusban pedig Fonyódligeten is várják a gyerekeket – közölte Novák Katalin tárca nélküli miniszter. A 18 év feletti dolgozók és látogatók csak védettségi igazolvánnyal vehetnek részt a táborokban. Jelentkezni május 28-ig lehet, a táborozásra lehetőséget kapókat június 11-ig értesítik.
Lazultak vagy megszakadtak a diákok kapcsolatai a járványban
A szülők fele szerint a járvány valamilyen lelki vagy mentális problémát, viselkedészavart okozott a gyermekeknél – derült ki az SOS Gyermekfalvak legfrissebb felméréséből. Az online kérdőívet 1019 szülő töltötte ki, akinek van középiskolás gyermeke. Szilvási Léna, az SOS Gyermekfalvak szakmai vezetője szerint most lesz nagy szerepe a középiskolákban dolgozó iskolapszichológusoknak és tanároknak, hogy segítsék visszailleszkedni a bezártságból a fiatalokat a normális kerékvágásba.
https://nepszava.hu/3119970_alvas-es-eveszavart-duhkitoreseket-okozott-sok-tininel-a-pandemia
Magyarországon az oktatásban jelen van a szegregáció
Az ENSZ Fogyatékossággal Élő Személyek Jogainak Bizottsága 2020-ban megállapította: súlyosan sérülnek a fogyatékossággal élő emberek jogai Magyarországon. A jelentés magyar változatát 2021 tavaszán készítette el több civil szervezet. A szegregáció az oktatásban azt jelenti, hogy sok fogyatékossággal élő gyermek nem tanulhat együtt a nem fogyatékos gyermekekkel. Sok fogyatékossággal élő gyermek gyógypedagógiai iskolákba jár. A gyógypedagógiai iskolákba csak fogyatékossággal élő gyermekek járnak.
„A mi diákjaink már ne közmunkások legyenek”
Hátrányos helyzetű diákok találnak utat az érettségihez a miskolci Dr. Ámbédkar Középiskolában, amelynek két vezetőjével, Derdák Tiborral és Orsós Jánossal a társadalom állami segédlettel történő kettéválasztásáról és a közmunka kiúttalanságáról is beszélgetett a Népszava munkatársa.
https://nepszava.hu/3119681_a-mi-diakjaink-mar-ne-kozmunkasok-legyenek
A PM idén is várja a javaslatokat a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díjra
Új kihívások jelentkeztek az online oktatásban az intézmények, a pedagógusok és a hallgatók számára is. Ez lehetőséget adott arra is, hogy kreatív ötletek szülessenek. A legjobb tanuló 150 ezer, tanára 500 ezer forintot, az iskola kétmillió forintot kaphat. A javaslatokat a díjra június 15-ig várja a Pénzügyminisztérium.
május 18.
Szóbelin pótolható az elmaradt írásbeli érettségi, lehet ballagni
Azok az érettségizők, akik önhibájukon kívül, például koronavírus-fertőzés miatt nem tudtak megjelenni az írásbeli vizsgákon, szóbeli vizsgát tehetnek – közölte az Emmi. A májusi írásbeli érettségi vizsgák zökkenőmentesek voltak, a fertőzés gyanúja pedig sehol nem merült fel. Néhány tanuló azonban önhibáján kívül nem tudott megjelenni a vizsgákon. Aki ezt igazolni tudja, a mostani vizsgaidőszakban szóbeli vizsgával pótolhatja az elmaradt írásbelit, így a felsőoktatási felvételihez érvényes vizsgaeredménye lesz. A vizsga pótlásáról a vizsgaszervező intézménynek kell gondoskodnia. Május 25-étől megrendezhetők az iskolákban a ballagások. A szabadtéri ünnepségen a meghívott vendégek – maszkban – életkortól és a koronavírus elleni védettségtől függetlenül részt vehetnek, de az intézmény igazgatója meghatározhatja a meghívható rokonok számát, valamint a betartandó további óvintézkedéseket. Az eddigi tiltást feloldva, a védettségi igazolvánnyal rendelkező, vagy az e célra készített applikáció alapján jogosult külsős emberek is beléphetnek a köznevelési intézményekbe.
https://kormany.hu/hirek/megtarthatok-az-iskolai-ballagasok
Elfogadták a köznevelési törvény módosítását
Lehetségessé válik a gyermek iskolakezdésének elhalasztása egy évvel akkor is, ha a szülő ezt nem kérelmezi. Indokolt esetben a gyermekvédelmi hatóság is kezdeményezheti a tankötelezettség halasztását – a köznevelési törvény módosításáról döntött a parlament. A változtatás a tankötelezettség és az óvodakötelezettség eljárásait pontosítja. Az eljárási határidők is rövidülnek. Kivételes esetben az óvodakezdés halasztása is lehetséges. A kérelemhez a szülő mellékelheti a gyermek fejlettségét alátámasztó óvodai dokumentumokat, a jogalkotó ezzel kívánja biztosítani az Alkotmánybíróság által kért garanciákat. A szakiskolai tanulóknak is lehetőségük lesz részt venni szakmai oktatásban szakképzési munkaszerződéssel, duális képzőhelyen. A munkaadókat ezen intézménytípus tanulói után is megilletik majd a kedvezmények. Az óvodák és az iskolák is részt vállalnak ezután az 1-es típusú diabétesszel élő gyermekek napközbeni ellátásában, például a vércukorszint mérésében. Az ezt vállaló dolgozó előzetesen felkészítést kap, munkájáért pedig többletjuttatást. A törvény az iskolai jogviszonyhoz hasonlóan kezeli a jövőben az óvodai jogviszony létrejöttét.
Az iskolák csaknem 60 százalékában hiányzik kémiát tanító pedagógus
Országosan 2078 általános iskolai feladatellátási helyen, valamint 214 gimnáziumban, 125 kombinált általános iskola-gimnáziumban nincs kémiatanár – a Magyar Kémikusok Lapját az Eduline idézte. Míg a budapesti gimnáziumok 38 százalékában, a szabolcsi gimnáziumok 68 százalékában hiányzik kémiatanár. Az idősödő tanárok pótlására nincs megoldás. Ha ez így folytatódik, a diákok nem jutnak hozzá a természettudományos alapműveltséghez, így nem lesznek kutató-fejlesztők és egyéb szakemberek sem.
https://eduline.hu/kozoktatas/20210518_Magyar_Kemikusok_Egyesulete
Gyűjtést szerveztek a balesetet szenvedett igazgatónak
Hétvégén súlyos balesetet szenvedett a váci Boronkay György Műszaki Szakközépiskola és Gimnázium igazgatója. Felépüléséért gyűjtést indítottak, mert az igazgató a baleset miatt határozatlan ideig mozgáskorlátozottá vált.
Normálisnak tartják a diákot, aki megszúrta tanárát 2019 végén
Gimnáziumba jár, jövőre pedig érettségizik az a győri diák, aki 2019 decemberében késsel szúrta meg tanárnőjét a Jedlik szakközépiskolában. Az igazságügyi elmeszakértő normálisnak tartja Andrást.
május 19.
PSZ: nagy a lemaradás, rugalmasabb oktatásra lenne szükség
A digitális oktatás okozta lemaradások miatt sokkal rugalmasabb tantervre lenne szükség jövőre a közoktatásban – véli a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke. Totyik Tamás szerint a helyi tanterveket a jövő tanévre fel kellene függeszteni, és az erőforrásokat arra kellene koncentrálni, hogy pótolják ezeket a hiányosságokat. Fontos lenne, hogy a pedagógusok szabadon tudjanak átcsoportosítani az idei lemaradásból a jövő évre. Úgy látja: nem valószínű, hogy minden iskolában jutna plusz forrás a felzárkóztatásra.
PSZ: ha a járvány engedi, támogatható a ballagás – pótolni kell a hiányosságokat szeptembertől
Szabadtéren lehet ballagás a járványügyi szabályok betartásával, erre szükségük is van a diákoknak – mondta Totyik Tamás, a PSZ alelnöke a Klubrádió Reggeli gyors c. műsorának. Szerinte alacsony lehet azok száma, akik önhibájukon kívül nem tudtak idén érettségizni, nekik jól jön a pótlás lehetősége. Fontosnak tartotta, hogy a pedagógusok időt szánjanak a tanulók hiányosságainak pótlására. Ehhez rugalmasság szükséges, az iskolai helyi tanterveket fel kellene függeszteni, átírni a tanmenetet. Úgy látja: a következő tanév alatt a lemaradás pótolható. A digitális oktatás a rendszer több problémájára is rávilágított. Komoly erőforrás kell a leszakadók felzárkóztatására akár a fővárosban, akár a hátrányos helyzetű térségekben, a szakképzésben.
https://www.youtube.com/watch?v=68PCh9xHY4Q
A járvány pozitív hozadéka, hogy kedvezőbb a pedagógusok megítélése
A koronavírus-járvány okozta digitális oktatás miatt a szülők jobban érdeklődtek az iskolai feladatok, az iskolából kapott hírek iránt, csaknem kétharmaduk naponta, ötödük gyakran. Többségük rendszeresen tanult gyermekével. E rendkívüli állapot eredményeként kedvezőbb a pedagógusok megítélése, nőtt a presztízsük, elterjedtek a pedagógiában új tanítási módszerek. Mindezek a válság pozitív hozadékának tekinthetők – mondta Fűrész Tünde, a Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért (KINCS) elnöke.
A középiskolai felvételi hátraszorítja az állami gimnáziumokat, az állam az egyházi iskolákba tereli a diákokat
Az alapítványi és egyházi gimnáziumokat első helyen bejelölők száma regionális bontásban nem haladja meg a helyek számát, az államiaknál viszont többnyire igen. Ez arra utal, hogy az állami gimnáziumokba összességében sokkal nagyobb a túljelentkezés, mint a két másik fenntartású iskolákba. Az alapítványi és a túlnyomó többségében fizetős magánintézmények iránt a legkisebb a kereslet, vagyis elvileg ide a legkönnyebb bekerülni, a gyakorlatban persze itt is vannak népszerű iskolák. A kormányzati kommunikáció szándéka, hogy a fiatalokat inkább a szakmát adó iskolákba terelje. Ez egyrészt teljesen ellentétes a fejlett országok oktatási trendjeivel, másrészt a számok alapján a diákok és szüleik is úgy látják: nem a szakközépiskolákat, a szakgimnáziumokat és technikumokat a legjobb megcélozni. Elemző cikk.
Mindenki hallgat az idei érettségi szervezetlenségéről, pedig lenne mit mesélni
Minden jel szerint a feladatlapokat kapkodva, az utolsó pillanatban dobták össze, nem volt már idő vagy személyi kapacitás átnézni csomagolás előtt, kiszűrve az esetleges hibákat. Erről azonban mindenki mélyen hallgat, és mind az oktatásirányítás, mind az intézmények úgy tesznek, mintha ez a legtermészetesebb dolog lenne. Több példát is említ a cikk.
A koronavírus pszichológiai hatásai
Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektani szakpszichológus, a Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet tudományos főmunkatársa kétrészes cikkben elemzi a járvány hatásait. Szerinte már most szükséges a COVID-generációs serdülők pszichológiai megsegítése, mert olyan fejlődési időszakban vannak, amin valamikor mindenképpen keresztül kell menniük, és ha lehet, minél természetesebb kommunikációs csatornákon keresztül. Vagyis ha most nem sikerül, ez egy elhúzódó folyamattá válhat, ami több pszichiátriai zavart okozhat. Arra is kitért, hogy a középiskolákban tanító pedagógusok kiemelt feladata a közösségszervezés.
Sok fiatal megszenvedi az iskolanyitást
Bár az iskolák nyitása elkezdődött, a gyermekpszichiátrián csak most robbant be a második hullám. A visszatérés pszichés terheket ró a gyerekekre. Szakemberek azt javasolják szülőknek és pedagógusoknak: beszélgessenek sokat a gyerekekkel.
Egy autista kisfiú élete a mai oktatási rendszerben
A Szikra Tehetséggondozó Egyesület az autizmus spektrumzavarral élő gyerekek, valamint az atipikus, kiemelten tehetséges gyerekek fejlesztését támogatja. Az egyesület elnökével, Zádori Henriettával és férjével, Petrovics Kornéllal beszélgetett a portál kisfiukról, a nehézségekről és az elfogadásról. „Beadtuk pár alternatív iskolába a jelentkezésünket, ami elérhető volt távolságban és anyagilag egyaránt, de nem sikerült sehová bejutnunk. Hiába integráló egy iskola, az a tapasztalatunk, hogy ódzkodnak az SNI-s (sajátos nevelési igényű) gyerekektől, vagy azt mondják, hogy egy osztályba egy vagy két gyereket beraknak, és ott meghúzzák a vonalat. Ezek a gyerekek ki vannak közösítve a társadalomból, és nem kapják meg azokat a dolgokat, amelyek más gyerekeknek alanyi jogon járnak.”
https://femina.hu/gyerek/zadori-henrietta-szikra-tehetseggongozo-egyesulet-interju/
Pedagógusokat díjazott a Vodafone
Kihirdették a Vodafone Digitális Tanterem Programjában „A Jövő Digitális Pedagógusa” verseny győzteseit. A szolgáltató az első három helyezettet díjazta, valamint egy különdíjat osztott ki. A pályázat célja az volt, hogy ösztönözze és elismerje azokat a pedagógusokat, akik az elmúlt időszakban digitális eszközökkel tanítottak.
https://www.mmonline.hu/cikk/pedagogusokat-dijazott-a-vodafone-2/
25 ezer diploma ragadhat bent, ha nem lesz újabb engedmény
Idén is adjanak nyelvvizsga-amnesztiát a végzős egyetemistáknak és főiskolásoknak – ezt javasolja a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája. A szervezet becslése szerint akár 25 ezer diploma is bennragadhat a nyelvvizsga hiánya miatt, a hallgatók egy része ugyanis nem tudta megszerezni a nyelvvizsga-bizonyítványt, márciusban a nyelviskolák és a nyelvvizsgaközpontok is bezártak, sokáig csak online órákat és vizsgákat tarthattak.
https://eduline.hu/nyelvtanulas/20210518_nyelvvizgsaamnesztia
Lemaradóban a magyar egyetemek
A kormány a felsőoktatási modellváltástól várja, hogy a hazai intézmények a legjobb 200 közé kerüljenek a nemzetközi rangsorokban, ám az alapítványi működés ehhez önmagában nem elég – mondta a Népszavának Fábri György, az Eötvös Loránd Tudományegyetem docense, aki több mint két évtizede foglalkozik a felsőoktatási rangsorok kutatásával. Az ELTE-n háromnapos nemzetközi online konferencia is indult a témában. A jövő azért sem bíztató, mert az uniós helyreállítási alapból a korábban megígért 1191 milliárd forint helyett ennek negyede, 280 milliárd jut a felsőoktatás-szakképzés támogatására, a 2022-es költségvetés tervezetében pedig az idei 598 milliárdról 453 milliárd forintra mérséklődik a felsőoktatás támogatása.
https://nepszava.hu/3120248_lemaradoban-a-magyar-egyetemek
május 20.
Hibáktól hemzseg a szakképzési törvény, módosítani kell
A 2020 januárjától fokozatosan bevezetett új szakképzési törvényt szabályozási pontatlanságok, hiányosságok miatt kell módosítani. Az erről szóló javaslatot a múlt héten nyújtotta be a parlamentnek Palkovics László innovációs miniszter. Az új szakképzési törvényt érdemi előkészítés nélkül, rohamtempóban kezdték el bevezetni tavaly, a mostani törvényjavaslattal a saját maguk okozta káoszt próbálják korrigálni – mondta Gosztonyi Gábor, a PSZ szakképzésért felelős alelnöke a Népszavának. Abban bízik, most jobb irányba próbálják „finomhangolni” a rendszert.
https://nepszava.hu/3120247_hibaktol-hemzseg-az-uj-szakkepzesi-torveny
Átszerveznék Miskolc óvodai rendszerét
A tervek szerint a központi óvoda a diósgyőri Batsányi János Óvoda lesz, amely összefogja a 32 önkormányzati fenntartású óvoda munkáját. Makár Barnabásné, a PSZ Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Óvodai Tagozatának elnöke az Észak-Magyarországnak elmondta, velük és a PDSZ képviselőivel is egyeztetett az önkormányzat, mindkét szakszervezet támogatta az átszervezést. „Úgy ítéltük meg, hogy az integrált óvodai intézmény igazságosabb rendszer lesz, mint a jelenlegi. Most ugyanis van 9 anyaóvoda, és mindegyiknek 3-4 tagóvodája. Hozzám az elmúlt években a legtöbb panasz azzal kapcsolatban érkezett, hogy az anyaóvoda úgymond elnyomja a tagintézményeket. A központi intézményben több mindenre van pénz, és az óvodavezető munkáját helyettesek és óvodatitkár is segíti.” Szerinte a pedagógushiányon is segít az átszervezés.
Az állam egyre inkább kivonul a jobb minőségű középiskolai oktatásból
A fideszes reformok óta a PISA-felméréseken a lemaradó teljesítményt nyújtó diákok aránya növekedni kezdett. Bár európai összevetésben azelőtt is kifejezetten magas volt ez az arány (amely egyébként a társadalmi különbségekre és az oktatás színvonalára is utal), a visszaesés még innen is látványos. Ezzel párhuzamosan a korai iskolaelhagyók száma is nőni kezdett, a 2010-es 10,8 százalékról 2018-ra 12,5 százalékra, igaz, 2019-re kissé korrigált 11,8 százalékra. Az iskolarendszer átalakítása gyors változásokat hozott, egyre többen keresték az alternatívát. A fővárosban az alapítványi és magániskolák nyertek nagyobb teret, ma már minden ötödik budapesti középiskolás ilyen intézménybe jár. Vidéken viszont az egyházi fenntartású iskolák erősödtek meg: a gimnáziumi tanulók 30 százaléka egyházi intézménybe jár, míg Budapesten 19 százalék ez az arány.
Műhelyiskolák lemorzsolódás ellen
Több tucat diák vizsgázott május elején a néhány hónapja létrehozott műhelyiskolákban, ahol nincs tanterv és tankönyv, csak szakmai képzés. A kísérleti programmal a korai iskolaelhagyók számát csökkentenék, a lemorzsolódási adatok ugyanis még mindig siralmasak. Minden kilencedik-tizedik 18-24 éves szakma és érettségi nélkül próbál boldogulni a munkaerőpiacon. Általában nem sok sikerrel.
https://eduline.hu/felnottkepzes/20210520_muhelyiskola
Szegedi diákokkal is találkozott Karikó Katalin
A kutató a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium diákjaival beszélgetett munkájáról. Arra a kérdésre, hogyan válhat egy fiatal sikeres kutatóvá, azt válaszolta, csak nagyon lassan derül, ki, hogy valaki az-e. Tíz évvel ezelőtt ő maga sem számított annak. Arra kell törekedni, hogy jó kutatók legyünk – mondta. Szerinte az a fontos, hogy az ember, amit tesz, szívvel-lélekkel tegye, örömét lelje a munkájában.
https://infostart.hu/belfold/2021/05/20/ezt-a-harom-konyvet-fogadta-orokbe-kariko-katalin-szegeden
Még nincs döntés arról, átvehető-e idén is a diploma nyelvvizsga nélkül
Gulyás Gergely miniszter a Kormányinfón azt mondta: erre csak akkor lehet számítani, ha a döntés meghozásánál figyelembe veszik a jelenlegi veszélyhelyzetet. „De érdemes a diplomát a nyelvtudáshoz kötni” – emelte ki. Szerinte több nézőpontot kell figyelembe venni: a nyelvvizsga-követelmény eddig is feltétele volt a diplomaszerzésnek, azonban most, hogy a „magyar gazdaságot szeretné újraindítani a kormány, fontos, hogy azok, akik már záróvizsgát tettek, mihamarabb megkaphassák a diplomájukat és részt tudjanak ebben venni.”
https://eduline.hu/nyelvtanulas/20210520_kormanyinfo
május 21.
Alacsonyak a bérek az oktatásban
A sokat emlegetett tanárhiány miatt nem meglepő, hogy a pedagógusképzések friss diplomásainak több mint 88 százaléka saját szakmájában tud elhelyezkedni. A fizetés viszont kifejezetten alacsony: a bruttó átlagkereset 226 077 forint, de még a legmagasabb fizetésűek keresete sem éri el a 250 ezer forintot (a kezdő pedagógusok bére ennél is alacsonyabb, a különbség oka, hogy a pályakövetési statisztikákban azok is szerepelnek, akik más területen helyezkedtek el). A Diplomás Pályakövetési Rendszer adataiból idézett az Eduline.
https://eduline.hu/palyakezdes/20210521_dpr_gyorsjelentes
„Miért nem tudott az oktatás a forradalom útján megújulni?”
Millei Ilona a Hírklikkben több interjút készített az oktatás „elzúgott” forradalmairól. Most Ercse Krisztina oktatáskutató, a CKP szóvivője is válaszolt a kérdésekre. Idézet tőle: „Mindenki akkor és abban látja magát érdekeltnek, ami közvetlenül érinti. Ha egy kicsikét bátrabb, akkor fel is szólal, alá is ír, tüntet, de, ahogy megoldódni látszik, abbahagyja ezt a tevékenységét. Azt már nem kérdőjelezi meg, hogy rendszerszinten ennek nem így kellene lennie. Ez a gondolkodás és viselkedés alapvetően hiányzik a társadalomból. Azt gondolom, hogy ez mind oka annak, hogy elhaltak az oktatás „forradalmai”. Neubauer István, a Szülői Oldal Közösség képviselője is elmondta véleményét.
A válogatás nem teljes körű!