A PSZ azt tartotta volna elfogadhatónak az oktatási intézmények teljes nyitásához, ha az igazgatók saját hatáskörben dönthetnének pl. a digitális oktatás elrendeléséről újabb fertőzés megjelenésekor. Erről is nyilatkoztak a PSZ országos vezetői az elmúlt napokban. További hírek a lapszemlében.
május 7.
Totyik Tamás: Miért lesz teljes kudarcra ítélve az újranyitás a közoktatásban?
A PSZ alelnökének elemző cikke a Mérce portálon jelent meg. „A közoktatási rendszer minden baját felszínre hozta az elmúlt egy év, amelyből tanulnunk kellene, és megkeresni a gyógyírt a problémákra. Az Európai Unió 750 milliárd eurós helyreállítási segélykeretet hozott létre, ebből mintegy 6 ezer milliárd forint jöhet Magyarországra. Az összeget a kormány 9 területen akarja elkölteni, ennek egyike a köznevelés, amelynek tervét nyilvánosságra is hozták anélkül, hogy partnereivel, akikkel stratégiai megállapodást is kötöttek, egyeztettek volna. Olyan terv született tehát, mintha a magyar közoktatást nem is sújtotta volna a Covid–19, mintha a kormány gőzmozdonyba akar magasfeszültséget vezetni, ami piszkosul fog rázni, de a vonat nem fog előrehaladni.”
https://merce.hu/2021/05/07/miert-van-teljes-kudarcra-itelve-az-ujranyitas-a-kozoktatasban/
A PSZ szerint több feltétel is kell a nyitáshoz
A napi fertőzöttek száma 1400 fő alatt van, ebben a helyzetben a járványügyi szabályok betartásával lehetséges a nyitás – mondta Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke az ATV Start c. műsorában. Ugyanakkor szükségesnek tartotta a rendszeres tesztelést. A szülőknek lehetőségük van kérelmezni, hogy a felsős és a középiskolás is otthon maradhasson ugyanúgy, mint egy alsós diák.
http://www.atv.hu/videok/video-20210507-majus-10-en-indul-ujra-a-jelenleti-oktatas-a-kozepiskolakban
Budai úri kerületben más a diákok felkészültsége
A PSZ alelnöke, Gosztonyi Gábor az ATV Spirit FM műsorának felidézte: a szakszervezet azt kérte korábban a kormánytól, több forgatókönyv készüljön az érettségire, mégis szinte az utolsó pillanatban döntöttek arról, csak írásbelit tartanak. Az idén érettségizők három félévet digitálisan tanultak, ráadásul az sem tudható, hányan nem tudnak érettségizni. Ami a történelem érettségit illeti: szerinte korrekt feladatok voltak, nem volt meglepetés a középszintű vizsgán. Jelezte: a szakképzésben is elkezdődnek a szakmai vizsgák. Kitért a hátrányos helyzetűekre is, akiknek nehezített a terep. Ami pedig a teljes nyitást illeti: a PSZ korábban is azt mondta, nyitni csak akkor szabad, ha a napi új fertőzöttek száma 1400 alatt van.
https://www.youtube.com/watch?v=bZD0RNq2ujo
Maruzsa Zoltán: rendben folyik az érettségi
A nem teljes körű felmérés szerint a részvétel szinte 100 százalékos az érettségi vizsgákon, pontos adatok akkor lesznek, ha az intézmények a javítást követően az adatbázisban rögzítik az eredményeket – mondta Maruzsa Zoltán államtitkár. Ami a május 10-i nyitást illeti: a tanévből hátra lévő öt teljes hét hagyományos jelenléti oktatási környezetben nagyon fontos a tanév sikeres és eredményes lezárása érdekében. Úgy vélte: van mit pótolni a tanulás, de különösen a nevelés, a közösségépítés, a felzárkóztatás és a tehetséggondozás területén. Felhívta a figyelmet arra is: a járvány még nem ért véget, a minisztérium levélben fordult az intézményvezetőkhöz, hogy rugalmasan kezeljék a visszatérő tanulók hiányzásait, éppúgy, mint az alsóbb évfolyamokon.
https://koronavirus.gov.hu/cikkek/maruzsa-rendben-folynak-az-erettsegi-vizsgak
Vége a karanténoktatásnak, de nem tehet úgy az iskola, mintha semmi nem történt volna
A középiskolások eddigi életük mintegy tizenötödét töltötték iskolán kívüli oktatással, de a kisebbeknek is sok hetet kellett kihagyniuk, ezt nem lehet nem figyelembe venni a tanév utolsó öt hetében. Mire érdemes használni, mire nem a június 15-ig hátralévő napokat? „Belefáradtunk mindannyian. Mi is, a gyerekek is, a szülők is. Én nem harcolni akarok az iskolában, hogy megértessem, maguknak tanulnak a gyerekek stb. Nem. Csak nevelni, oktatni szeretnék. De ebben a zavaros helyzetben nem lehet. Zavar, kapkodás, félelem, szomorúság, ami jellemzi a kollégákat. A szülők tele kérdésekkel, amelyekre mi nem tudunk, nem adhatunk választ. Ma épp arra gondoltam, veszek egy centiméterszalagot és naponta vágom. Június 15-ig. Soha nem vártam még a tanév végét ennyire, mint most.”
május 9.
ITM: május 10-én kezdődnek a szakmai vizsgák
A technikumok sikeresen megszervezték az érettségi vizsgákat, azonban a szakképzésben sem értek még véget a megmérettetések. Hétfőtől kezdődnek a szakmai írásbeli vizsgák, hamarosan gyakorlati tudásukról is számot adhatnak majd a fiatalok – jelentette be Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára. A szakképző intézmények maguk dönthetnek a szakmai vizsgák gyakorlati részének és projektfeladatainak időpontjáról, az írásbeliket egységesen május 10-étől szervezhetik meg a járványügyi előírások szigorú betartásával.
https://eduline.hu/felnottkepzes/20210509_szakmai_vizsgak
május 10.
A PSZ akkor tartja elfogadhatónak a személyes oktatást, ha napi 1400 alá csökken a fertőzöttek száma
Amióta (április 19-étől) járnak az óvodások és az alsósok óvodába és iskolákba, mostanáig 100 körüli intézményben kellett intézkedni a járvány miatt, ezért nem árt az óvatosság – mondta Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke az ATV Spirit FM rádióműsornak. A szülőknek nem szabad beküldeniük a gyereket, ha a családban fertőzött van. A gyerekek nincsenek tesztelve és oltva, ezt is megemlítette veszélyként. Felidézte a korábbi felmérést: a pedagógusok nagy része nem tekinti biztonságosnak az intézményeket.
https://www.youtube.com/watch?v=ejQX1HDCYbU
Az intézményvezetőnek kellene döntenie, ha megjelenik a fertőzés
A PSZ azt szeretné/szerette volna, ha nem az oltottsági adatokhoz kötnék a nyitás lépcsőfokait. A német Robert Koch Intézet iránymutatásának megfelelően akkor jöhettek volna az enyhítések, ha az új fertőzöttek száma Magyarországon nem lenne magasabb napi 1400 főnél – mondta a Telexnek Totyik Tamás, a PSZ alelnöke. Kitért arra is: annak ellenére, hogy a pedagógusok többsége nagy munkát fektetett a digitális oktatásba, annak hatékonyságát nem feltétlenül igazolják az eredmények, különösen a hátrányos helyzetű régiókban. Szerinte a másik ok, amiért szükséges a visszatérés, hogy „a gyerekek szociális és mentális állapota nagyon rossz képet mutat, egyre több panasszal fordulnak az iskolapszichológusokhoz.”
A PSZ szerint a hiányosságokat kell felmérni a hátralévő öt hétben
A nyitást a napi új fertőzöttek számához kötné a PSZ (1400 főnél ne legyen magasabb), mondta a Világgazdaságnak is Totyik Tamás, a PSZ alelnöke. Jelezte azt is: a gyerekek szociális-mentális állapota megköveteli az intézmények nyitását, ha a fertőzöttek száma alacsony.
https://www.vg.hu/kozelet/oktatas/tobb-mint-hetszazezer-gyerek-indul-ujra-iskolaba-3749107/
Tudomásul veszi a PSZ a nyitást, de annak vannak feltételei
A május 10-i nyitás után lesznek érdekességek, például az, hogy oltást kapnak akár a diákok, akár a pedagógusok – mondta Gosztonyi Gábor alelnök a Klubrádió Reggeli gyors c. műsorának. Diákok jelezték, hogy addig nem mennek iskolába, amíg nem kapják meg az első oltást. Beszélt arról is, hogy a pedagógusok második oltása körül káosz volt, de az esetek többségében tisztázódott. A nyitást csak akkor támogatja a PSZ, ha az intézményvezetők jogot kapnak arra, hogy intézkedjenek, ha akár egy fertőzött is megjelenik. A diákok távolmaradása igazoltnak tekinthető, de nem tudható, hányan élnek ezzel a lehetőséggel.
https://www.youtube.com/watch?v=XFvG2iUdHaw&feature=youtu.be
PSZ: most a diákok hiányosságait kell felmérni
Több diák már az iskolák újranyitását követő első nap azzal szembesült, hogy mennyi dolgozatírásban, témazáróban, felelésben lesz része a tanévből hátralévő néhány hétben. Volt olyan osztály is, ahol reggel, nulladik órában matematika dolgozattal indították a napot, egy másik intézményben pedig új órarendet is kaptak a diákok, napi 8-9 tanórával. Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke a Népszavának azt mondta: a következő hetekben elsősorban a „károk” felmérését kell elkezdeni, hogy kiderüljön, mekkora a lemaradás. A szeptemberben induló új tanév menetét a tantestületek ehhez tudják majd igazítani, vagyis az elmaradt tananyagot nem most kell pótolni.
https://nepszava.hu/3119250_iskolanyitas-feleles-dolgozathegyek-uj-orarend
Nem volt átpolitizált a történelem érettségi – Lehet, minden megy a lecsóba
Az elmúlt év sok bizonytalanságot hozott a diákok és a tanárok életében, a szegényebb családok gyermekeinek azonban még több nehézséggel kellett szembenézniük. Diákok és tanárok véleményét ismertette a cikk, jelezve a következő öt hét nehézségeit. Voltak kifogásolható részei a történelem érettségi vizsgáknak, de azt túlzás lenne kijelenteni, hogy a feladatok át voltak politizálva – nyilatkozta a Népszavának a PSZ alelnöke, Gosztonyi Gábor (a cikk végén).
https://nepszava.hu/3119126_lehet-minden-megy-a-lecsoba
ITM: első a biztonság az újraindult szakképzésben
A járványügyi előírások betartásával, rendben elindult a jelenléti oktatás a szakképző intézményekben május 10-én – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium. A tárca fenntartásában működő 41 szakképzési centrum 366 iskolájába tértek vissza a tanulók. A folytatódó, megkezdődő vizsgák miatt is minden intézményben kötelező a folyamatos fertőtlenítés, belépéskor ellenőrzik a testhőmérsékletet. A héten még zajlanak az érettségi vizsgák, ezzel párhuzamosan indulnak a szakmai vizsgák és az ágazati alapvizsgák. A szakképző intézmények maguk dönthetnek a szakmai vizsgák gyakorlati részének és projektfeladatainak időpontjáról. Az írásbeliket a központilag előírt vizsganapok szerint május 10-étől szervezhetik meg.
https://koronavirus.gov.hu/cikkek/itm-elso-biztonsag-az-ujraindult-szakkepzesben
A 16-18 évesek foglalhattak oltási időpontot
Hétfőtől szerdáig foglalhattak oltási időpontot online a 16-18 éves regisztráltak, az oltásuk május 13-án kezdődik – mondta az országos tisztifőorvos. Müller Cecília hozzátette: a korosztály csaknem 200 ezer tagja közül 84 ezren regisztráltak az oltásra, ők a Pfizer vakcinájával kaphatnak védőoltást. Ha az oltás időpontja az iskolai tanítás idejére esik – mivel hétfőtől ennek a korosztálynak is elindult a jelenléti oktatás -, az igazolt hiányzásnak számít. Azok a 16-18 év közöttiek is regisztrálhatnak, akiknek krónikus betegségük van (nekik már néhány héttel korábban lehetővé tették az oltás felvételét).
Iskolanyitás: kell a közösség, de a vírus még jelen van
Havasi Katalin, a Házi Gyermekorvosok Egyesületének elnöke szerint az iskolanyitás biztonságosabb a teraszozásnál, egyúttal arra biztat minden fiatalt, oltassa be magát, mert akár egy életre szóló rossz hatása is lehet annak, ha valaki elkapja a fertőzést.
Dömötör Csaba köszönetet mondott a tanároknak is
Az államtitkár pedagógusoknak, szülőknek és diákoknak mondott köszönetet az elmúlt időszakban tanúsított helytállásért. Szerinte „nincs az a tökélyre fejlesztett digitális kütyü és online távoktatási megoldás, ami pótolhatná a személyes találkozások erejét.”
https://pestisracok.hu/domotor-csaba-koszonettel-tartozunk-a-tanaroknak-szuloknek-es-a-diakoknak-is/
május 11.
Sok tantestület, diák vesztett el pedagógust a járványban
A PSZ információi szerint több mint 80 pedagógus, oktatásban dolgozó halt meg a járványban. A visszatérés után nehéz a veszteséget feldolgozni a tantestületekben, az intézményekben, ehhez iskolapszichológusokra lenne szükség – mondta Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke az ATV híradónak. Hozzátette azt is, ilyen szakemberekből kevés van.
Írott változata:
http://www.atv.hu/belfold/20210511-itt-az-emmi-valasza-a-diakok-90-szazaleka-visszatert-az-iskolakba
Videós változata:
http://www.atv.hu/videok/video-20210511-iskolanyitas-a-diakok-90-szazaleka-visszatert-az-iskolakba
A gyerekeknek most elsősorban toleranciára van szükségük
A PSZ önmérsékletre kéri a pedagógusokat a tanévből megmaradt néhány hétben, mert nem most kell pótolni a sok hiányosságot. Erről is beszélt Gosztonyi Gábor, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke a Hírklikknek a május 10-i nyitás kapcsán. Itt is jelezte: az intézményvezetőknek kellene dönteniük az online oktatásra való visszatérésről, ha valahol ismét megjelenik a koronavírus-fertőzés.
A diákok 90 százaléka tért vissza az intézményekbe
Az érintett diákok 90 százalékos jelenléte mellett indult újra az oktatás az általános iskolák felső tagozataiban és a középiskolákban május 10-én – közölte az emberi erőforrások minisztere Facebook-oldalán. Kásler Mikós úgy fogalmazott, „a magas jelenléti arányok visszaigazolják célunkat, hogy az aktuális járványhelyzet fényében hazánk az élet valamennyi területén, így a köznevelésben is, fokozatosan újraindulhasson”. Biztatta a fiatalokat is, éljenek az oltás lehetőségével.
Sok szülőnek elfogyott az éves szabadsága, mi lesz így nyáron?
Ercse Kriszta oktatáskutató elemző cikkében felidézte érdekvédő szervezetek korábbi követeléseit is pl. a táppénzről, a tesztelésről. Feltette kérdéseit is, egyebek között azt: mi lesz nyáron, lesz végig ügyelet óvodákban, iskolákban? Kapnak-e bérkompenzációt az oktatásban dolgozók? Hogyan kíván a kormány gondoskodni egy év után a pedagógusok mentálhigiénés támogatásáról? Hogyan tervezi a kormány a tanulók lemaradásainak felmérését országos szinten?
https://g7.hu/kozelet/20210511/sok-szulonek-elfogyott-az-eves-szabadsaga-mi-lesz-igy-a-nyaron/
Későbbre tolná az iskolakezdést a főpolgármester
Karácsony Gergely levelet írt az intézményvezetőknek, kérve: szeptembertől tolják későbbre az első óra kezdését. A BKK felmérései szerint a reggeli csúcs utasainak 40%-a diák. Ha később kezdődne az első óra, jelentősen csökkenne a járatok zsúfoltsága. Már korábban is egyeztettek iskolaigazgatókkal erről.
https://alfahir.hu/2021/05/11/karacsony_gergely_kozoktatas
57 ezer diák teljesítette a közlekedési alapvizsgát
Május 10-én folytatódik a 4-7. évfolyam diákjai számára meghirdetett közlekedési tudáspróba – közölte Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos irodája. A tudáspróbát első körben 57 ezer diák teljesítette. A második körben azok adhatnak számot tudásukról a KRÉTA rendszerén keresztül, akiknek az első időszakban nem volt lehetőségük megnyitni a vizsgafelületet vagy nem sikerült elsőre elérniük a szükséges 70 százalékot. A vizsgafelület május 28-áig lesz elérhető.
https://eduline.hu/kozoktatas/20210510_kozlekedesi_alapvizsga
május 12.
Tankönyvrendelés kézi vezérléssel
Az iskoláknak április végéig kellett leadniuk tankönyvrendeléseiket az állami tankönyvellátónak, ám ezt megelőzően még a tankerületeknek is be kellett mutatniuk a listát ellenőrzésre – állítja a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesülete. Tudnak olyan esetekről is, amikor egyes tankerületek – gyakran az iskolaigazgatót is megkerülve – közvetlenül utasították az iskolai tankönyvfelelősöket, hogy a már elkészült és iskolájukban egyeztetett rendelést írják át, egyes köteteket cseréljenek le az új típusú – ám sokszor kétes minőségű -, a 2020-as alaptantervhez igazított állami tankönyvekre. Idén is látszik, hogy az új NAT-hoz igazított tankönyvek nem nyerték el túlságosan a pedagógusok tetszését. A KELLO-tól kikért adatokból látszik: az 5. és különösen a 9. évfolyamon több tantárgynál ezeknek a könyveknek a megrendelése együtt nem érte el vagy alig haladta meg az 50 százalékot.
Miért ilyen súlyos a pedagógushiány Magyarországon?
Felmérések szerint 2018-ban már az általános iskolák hetven százalékában volt pedagógushiány, ami egyértelműen minőségromlást okoz. A növekvő pedagógushiánynak van néhány nyilvánvaló oka és van néhány rejtett, az ágazati humánerőforrás gazdálkodási rendszer hibájával összefüggő magyarázata. „A kérdés az, hogy ha a pedagógusok fizetése elérné a diplomás átlagjövedelmet, a pedagógusok visszakapnák iskolájuk autonómiájában testet öltő szakmai önállóságukat, munkaterhelésük egy elfogadható szintre csökkenne és a kormányzat politikai és ideológiai célok szolgálata helyett a gyerekek sikeres tanulását középpontba állító oktatáspolitikát folytatna, akkor mérséklődne-e a pedagógushiány? A válasz: természetesen igen – rettenetesen hosszú távon.” Radó Péter oktatáskutató írása.
Ki akar ma tanár lenni Magyarországon?
„Megkértem néhány ismerősömet, meséljenek, szerintük miért nem akar ma senki tanár lenni. Elismerem, egyikük sem oktatásügyi, neveléspolitikai szakember. De érdekes dolgokat mondtak. Még ha keserű is a történeteikbe rejtett igazság.”
https://www.evamagazin.hu/miert-nem-akar-ma-senki-tanar-lenni-139773?utm_medium=hirkereso
Az ITM benyújtotta a szakképzési törvény módosítását a parlamentnek
A megújult szakképzési és felnőttképzési rendszer még hatékonyabb működését célzó finomhangolás a rugalmasabb, szélesebb körű feladatellátást segíti. A duális partnerek tanulónként akár havi 250 ezer forintos adókedvezményben részesülnek, és diákigazolványt kaphatnak a szakképző intézményben felnőttképzési jogviszony keretében szakmai oktatásban résztvevők is. Elfogadás esetén a módosítások többnyire júliustól vagy az új tanévben alkalmazhatók – közölte a minisztérium.
https://kormany.hu/hirek/jelentos-adokedvezmenyt-kapnak-a-tanulok-utan-a-vallalatok
Elnézőbbek a tanárok
A diákoknak is nehéz a visszatérés, van, ahol megígérték: az első héten nem lesznek dolgozatok, felelés. Utána viszont igen, „mert egy kicsit el lett linkelve az elmúlt egy év”, mondta egy fővárosi gimnazista. Egy tanár azt mondta: tanítani és számonkérni könnyebb az iskolában, de rizikós összeengedni a gyerekeket.
Örök vita: mikor kezdődjön a tanítás?
A főpolgármester kérte az intézményvezetőket a későbbi reggeli kezdésre, hogy csökkenjen a járatokon a zsúfoltság. Ercse Kriszta és Radó Péter véleményét is ismereti a cikk.
Pályázat hétvégi magyar iskolák pedagógusainak
A diaszpórában működő hétvégi magyar iskolákban tanítóknak projektíró versenyt hirdet a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kara és a Nemzetpolitikáért Felelős Államtitkárság. A verseny célja, hogy az oktatók megmutathassák kreativitásukat és a diákokkal való együttműködésüket, az elkészült munkákkal tisztelegve a 230 éve született Széchenyi István életműve előtt. A legjobb pályázók 100.000 – 150.000 Ft értékű nyereményt kapnak.
https://azuzlet.hu/szechenyi-ev-palyazat-a-hetvegi-magyar-iskolak-pedagogusai-szamara/
május 13.
Mégis lesz pótnap annak, aki nem tudott érettségizni?
Májusban (vagy júniusban) pótnapot kapnak azok, akik saját hibájukon kívül (tehát például kötelező karantén miatt) nem tudták megírni az érettségit – mondta kérdésre válaszolva Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a Kormányinfón. A pótnapra azért lenne szükség, hogy ne érje hátrány azokat, akik szeptembertől már a felsőoktatásban tanulnának tovább.
https://eduline.hu/erettsegi_felveteli/20210513_erettsegi_potnap
Az Emmi később dönt azokról, akik nem tudtak érettségizni
Az Emmi közölte: az érettségik után megvizsgálják, milyen intézkedés szükséges az elmaradt vizsgák pótlásához. Az összeállításból kitűnt: sokan fertőzötten is érettségizhettek, mert előzőleg azt jelentették be: nem lesz pótnap azoknak, akik betegek vagy karanténba kerülnek, ők csak ősszel vizsgázhatnak.
Kellemetlen helyzetbe kerültek, akik érettségizőként megfertőződtek
A magyart, matekot, törit, az angolt még megírta, utóbbiról hazaérve azonban már rossz volt a közérzete – mondta egy diák. Péntekre láza is volt, majd a Covid-tesztje pozitív lett. „Bár tudtam, hogy ezzel rossz helyzetbe hozhatom magam, kiposztoltam Facebookra, és természetesen az iskola felé is jeleztük a történteket” – folytatta a diák, aki rettenetesen félt, ráadásul számtalan megbélyegzést is kapott, miszerint szándékosan ment betegen érettségizni, ahol mindenkit megfertőzött. Különórákra járt, hogy bekerülhessen egyetemre, nem szeretné, ha elúszna a felvételije csak azért, mert nincs pótnap az érettségire.
https://index.hu/belfold/2021/05/13/erettsegi-potnap-koronavirus-felveteli/
Az iskolapszichológus nem varázsló, de sok gyereknek szüksége lenne rá, hogy boldogulhasson az életben
Simon Valéria iskolapszichológus szerint ma jóval több gyereknek kellene szakellátás, mint ahányan részesülnek benne. Ám kevés iskolapszichológus van Magyarországon. Az online oktatásról azt mondta: a gyerekeken és a pedagógusokon is látszik a személyes kapcsolatok hiánya. A legtöbb gyereknek fontos a tanár magyarázata, személyes jelenléte.
Visszatérés az iskolába…
A homeschool előnyeit és nehézségeit vizsgálta a pszichológus a diákok, a tanárok, a szülők szemszögéből, továbbá azt, mi segíti a visszatérést az iskolákba. Lőrincz-Erdélyi Krisztina pszichológus tanároknak szóló tanácsa: „ne most akarjuk pótolni és leadni az egész éves anyagot. Fontos a megértés és a gyerekek elfogadása. A tananyagon túl érdemes a lelkükre is figyelni, mert elképzelhető, hogy a visszahúzódóbbaknak nagyobb segítségre van szükségük. Emellett fontos a saját mentális egészségünk is.”
https://www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/26999/iskolaba-valo-visszateres-covid-19-jarvany-utan
Lehet tábort szervezni június 1-től
A Kormányinfón bejelentették, lehetnek gyermektáborok nyáron, az engedély a napközis és az ottalvós táborokra is vonatkozik.
https://hvg.hu/elet/20210513_Indulhatnak_a_nyari_taborok_erdemes_hamar_foglalni?s=hk
Rusvai Miklós reméli, ősszel már oltva mehetnek a diákok iskolába
Most oltják a 16-18 éveseket, de a virológus szerint őszre, a következő iskolaév kezdetéig már a fiatalabb korosztály is megkaphatja az oltást. „Vélhetőleg egyre lejjebb csúszik majd ez a korosztály, tehát a 16-18 évesek után jön majd a 12-15 éves korosztály. Őket oltják már az Egyesült Államokban, Izraelben, Kanadában, tehát megfelelő tapasztalattal rendelkezünk majd, mire nálunk is elkezdődik az oltásuk.”
Tankönyvbe illő
„Negyven év elteltével megint ott tartunk: csak az állam jelentethet meg tankönyvet, az állam túlteljesítő segédcsapata pedig kierőszakolja, hogy ezek közül se használhassák mindet a tanárok. Mert a jónál is van jobb, a tavalyelőtti államinál mennyivel pompásabb a tavalyi állami. Az, amit a mindenki véleményét figyelmen kívül hagyva, átláthatatlan körülmények között, politikai megrendelésre összeállított, és a pedagógusok, szülők könyörgése ellenére egy világjárvány kellős közepén bevezetett alaptantervhez írtak lóhalálában valakik. Hogy ezek a könyvek milyenek, azt pontosan tudja az, aki hosszú hónapokon át otthon próbálta belőlük tanítani az ötödikes gyerekét.” Jegyzet a Népszavában.
https://nepszava.hu/3119546_tankonyvbe-illo
Digitális tanteremmel erősítenek az iskolák – Monoron már működik
2020 márciusában egyik napról a másikra kellett átállni digitális oktatásra, ami kihívást jelentett a pedagógusoknak és a diákoknak is. A Vodafone Magyarország erre reagálva hívta életre a Digitális Tantermet, amely egy interaktív táblából, a tanórán részt vevő diákok által használt eszközökből (jellemzően tabletek) és a tanári laptopból áll. Ezekkel egyaránt lehetővé válik a virtuális és valós tantermi oktatás. A szolgáltatás Monor hat oktatási intézményében elérhető, országszerte így már összesen 28 000 diák és 1200 pedagógus használja.
Horn Gábor: Orbánék után ki kell szabadítani a politika fogságából tanárt, diákot, szülőt
A Republikon Alapítvány kuratóriumi elnöke a Magyar Narancsban tanárként írt az Orbán-kormány közoktatás ellen elkövetett bűneiről, a jóvátételről. Annak feltétele, hogy jövőre leváltsák a Fideszt, amelynek az oktatáspolitika csak a hatalomgyakorlás eszköze. Horn Gábor szerint jelenleg az iskola azt szolgálja, hogy ne legyen élet a NER-en kívül, ellenőrzés, beavatkozás, megfigyelés nélkül. Az iskola, a diák és a tanár a politika foglya, a családoknak nincs hova menekülni, a tanároknak pedig az arcpirító fizetés mellett a méltánytalan és megalázó elszámoltatásokat is el kell szenvedniük. A 24.hu szemlézte az írást.
március 14.
Recsegő hangszóróból szólt az angol az érettségin
Több, a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnáziumban érettségiző diák aggódva várja a múlt heti emelt szintű angol érettségi eredményeit, miután a vizsgaszervezők úgy döntöttek: a hallás utáni szövegértés feladatokhoz kapcsolódó hanganyagot nem számítógépen, digitális magnón vagy interaktív táblákon, hanem a régi iskolarádiós hangszórókon keresztül játsszák le a vizsgázóknak. Így néhány teremben alig lehetett érteni a feladatok megoldásához szükséges hangfelvételt. – Nekem a hallás utáni szövegértés volt a legnagyobb erősségem, de mivel recsegett a hangosbemondó és nem tudtuk megfelelően leírni a válaszokat, örülök, ha 60-65 százalékosra sikerül ez a rész. Attól tartok, ez a továbbtanulásomra is hatással lehet, 20-25 pontot biztos, hogy veszítek emiatt – mondta egy diák. A cikk szerint a vizsgát követő két órán belül kell panaszt tenni, a határidő elmulasztása jogvesztő következménnyel jár.
https://nepszava.hu/3119639_recsego-hangszorok-nehezitettek-az-erettsegit
Idén sem lesz diákoknak államilag támogatott külföldi nyelvtanfolyam
2022-re halasztotta a kormány azt a programot, amely lehetővé tette volna, hogy a 9. és 11. évfolyamos tanulók két hétre, nyelvtanulásra külföldre utazzanak. Azt egyelőre nem tudni, milyen feltételek lesznek jövőre. A lehetőséget 2019-ben jelentette be a kormányfő, de már a tavalyi program is elmaradt a járvány miatt.
https://index.hu/belfold/2021/05/14/nyelvtanulas-nyelvvizsga-diak-kulfoldi-utazas/
A szakképzésben tanulókat is oltják
Az oltás lehetőségével a szakképzésben tanuló 16-18 évesek is élhetnek – közölte az ITM. Bódis József államtitkár szerint azért fontos az oltásuk, mert a tanulók nyári gyakorlatukat jellemzően vállalatoknál töltik.
http://www.ma.hu/belfold/362703/ITM_mar_a_szakkepzesben_tanulokat_is_oltjak?place=srss
A válogatás nem teljes körű!