Az ETUCE európai igazgatója, Susan Flocken a PSZ kezdeményezésére levelet írt Orbán Viktor miniszterelnöknek a státusztörvény miatt. Levelében kifejezi szolidaritását a magyarországi tagszervezetekkel.
Az alábbiakban közöljük a levél fordítását:
Szolidaritás az ETUCE magyarországi tagszervezeteivel, PSZ, PDSZ, TDDSZ, FDSZ
Tisztelt Miniszterelnök Úr!
Az ETUCE 125 oktatási szakszervezetet és több mint 11 millió pedagógust és más oktatási dolgozót képvisel Európa 51 országában. Az ETUCE uniós szintű szociális partner az oktatásban, az ETUC-on, az Európai Szakszervezeti Szövetségen belül az Európai Szakszervezeti Szövetség (ETUC) európai szakszervezeti szövetsége. Az ETUCE az Education International, az oktatási szakszervezetek globális szövetségének európai régiója.
Az ETUCE, az Európai Oktatási Szakszervezeti Bizottság, ezzel a levéllel kifejezi szolidaritását tagszervezeteivel, a Pedagógusok Szakszervezetével (PSZ), a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetével (PDSZ), a Tudományos Dolgozók Demokratikus Szakszervezetével (TDDSZ) és a Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetével (FDSZ) a közelmúltban, 2023. július 4-én elfogadott oktatási törvény felülvizsgálatáért folytatott kampányukban.
Elfogadhatatlan, hogy a PSZ-szel és a PDSZ-szel a pedagógusok romló körülményei és a közoktatást sújtó számos probléma miatt szükséges reformokról folytatott több hónapos tárgyalások után a magyar kormány olyan oktatási törvényt fogadott el, amely tovább rontja az oktatás helyzetét és még kevésbé teszi vonzóvá a pedagógusi hivatást Magyarországon, ezzel tovább növeli a pedagógushiányt.
Az elmúlt másfél évben a pedagógusok, az oktatási szakszervezetek, a diákok és a szülők, összességében az egész oktatási közösség tüntetéseket és tiltakozó megmozdulásokat szervezett a magyarországi oktatási dolgozók jobb fizetéséért és munkakörülményeiért azért, hogy a jövőben is biztosítani lehessen a minőségi oktatást a diákok számára. Ez az oktatási törvény nem foglalkozik az oktatási szakszervezetek által korábban felvetett kérdésekkel – ez egy pofon az oktatásban dolgozók arcába! Az új oktatási törvény egyértelműen bizonyítja, hogy a magyar kormány nem ismeri fel a minőségi oktatás értékét az ország számára. Cserbenhagyja a pedagógusokat, a diákokat és az egész társadalmat.
Magyarország az egyik legidősebb pedagógusi réteggel és a legnagyobb pedagógushiánnyal rendelkező ország az EU-ban. A pedagógusok közalkalmazotti státuszának eltörlése egy új jogviszony bevezetésével, amely többek között a pedagógusok munkaidejét és feladatait bővíti, súlyosan leépíti és megnyirbálja a pedagógusok jogait, amellyel egyidejűleg megjelennek a részmunkaidős és megbízási szerződéses pedagógusok, csak a bizonytalanság növekedéséhez vezet az ágazatban, amely következtében még kevesebb fiatal szeretne Magyarországon pedagógus lenni.
Az ETUCE határozottan támogatja tagszervezeteit abban a követelésükben, hogy a szakszervezeti jogokat megerősítsék Magyarországon, azzal az iránnyal szemben, hogy a szakszervezeti szerveződésre vonatkozó kötelező küszöbértékekkel, mint a tárgyalások feltételével, csökkentik azokat. Az oktatási szakszervezetek kizárása a szakmai konzultációkból figyelmen kívül hagyja a szakszervezetek által képviselt munkavállalók szakértelmét és tapasztalatát. Az ETUCE ismételten hangsúlyozza, hogy az oktatási szakszervezetek kettős szerepet töltenek be: egyrészt képviselik az oktatási dolgozók foglalkoztatási és szociális érdekeit, másrészt a pedagóguspálya központját és középpontját adó szakmai kérdéseket is.
Az ETUCE kiáll a PSZ, a PDSZ, a TDDSZ és az FDSZ mellett a kormányhoz intézett felhívásukban, hogy kezdjen párbeszédet a szakszervezetekkel és alakítson ki fenntartható és átlátható társadalmi párbeszédet, ezzel is demonstrálva a kormány hajlandóságát és készségét arra, hogy tartós bizalmi légkört és demokratikus konzultációs folyamatot teremtsen a szakszervezetekkel.
A PSZ, PDSZ, TDDSZ és FDSZ tagszervezeteinkkel együtt felszólítjuk a magyar kormányt, hogy tegyen meg mindent a magyar társadalom és a jövő nemzedékek számára alapvető fontosságú pedagógus szakma támogatásáért, fordítson több közpénzt a minőségi oktatásra, a pedagógusok tisztességes fizetésére és munkakörülményeire, és szüntessen meg minden olyan akadályt, amely veszélyezteti a diákok minőségi oktatáshoz való jogának gyakorlását. A magas színvonalú oktatás fenntartásához szükséges, hogy a pedagógusoknak és az oktatási dolgozóknak stabil munkalehetőségeket, megfelelő és tisztességes fizetéseket, valamint kiegyensúlyozott munkaterhelést biztosítsanak.
Tisztelettel:
Susan Flocken
Az ETUCE Európai igazgatója