A teljesítményértékelés kormányzati terve továbbra is borzolja a kedélyeket. Bár még döntés nincs, kérdés van: béremelés nélkül is bevezetnék? Tűrjük?
február 10.
PDSZ-PSZ petíció: Nem engedjük, hogy a kormány uniós pénzből is tovább rombolja a közoktatást!
Maruzsa Zoltán államtitkár a kormány képviselőjeként a 2023. január 26-ai sztrájkbizottsági tárgyaláson ismertette a pedagógusok jövőbeli béremelésével és a munkaviszonyuk megváltoztatásával kapcsolatos terveit. A koncepción kívül a valós tartalomról az oktatásirányítás sem előtte, sem azóta semmilyen társadalmi vagy szakmai egyeztetést nem folytatott. A béremelésről pedig még előzetes tervet sem közölt. A terv megvalósulása komoly feszültséget gerjesztene a tantestületeken belül, ezért a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) és a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) több követelést fogalmazott meg. A petíciót a szabad.ahang.hu oldalon lehet aláírni.
Gulyás Gergely szerint 2027-re egymillió is lehet a tanárok fizetése
„2025. január 1-jén egy pedagógus bére átlagosan bruttó 800 ezer forint lesz, és két évre rá az egymillió forintot is el fogja érni” – mondta Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter Szekszárdon a Mathias Corvinus Collegium beszélgetésén. Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke szerint a kormány ígéretei egyelőre becsült értékekre hivatkoznak, nem az Európai Bizottság által elvárt átlagkeresethez viszonyítják a tanárok fizetését. Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) országos választmányi tagja azt mondta: ilyen infláció mellett jóval magasabb fizetést kellene elérni, mint amit előre prognosztizált a kormány. Szerinte továbbra sem uniós pénzből kellene az ágazat fizetésemelését biztosítani, a megemelt bérre most van szükség, aki elmegy, annak hiába akarnak adni 2025-ben több pénzt.
A fiatalság március idusán tiltakozik
Az ADOM Diákmozgalom és Amnesty International a 1848-as forradalom és szabadságharc 48 órás ünneplésére, demonstrációra, civil együttlétre hív mindenkit 2023. március 14-15-én. A „Civil Sugárúton” ez a két nap a szolidaritásról, a polgári büszkeségről, a méltóságról és az együttműködésről szól. A záró program 15-én, 15 órakor kezdődik a Hősök terén, ahonnan együtt vonulnak a Károly körúton, az Astorián és a Szabad sajtó úton keresztül az Erzsébet hídig. A Hírklikk kiútkereső sorozata említette a PSZ-PDSZ által tavaly márciusban meghirdetett határozatlan idejű sztrájkot is.
február 11.
Polgári engedelmesség: vajon meddig működne az oktatás, ha a tanárok csak munkaidőben dolgoznának?
„Nem lehet flashmobokkal elérni a célt. Ha a kukások minden utca elején kettő rövidet dudáltak volna, akkor most is annyit keresnének, mint három hónappal ezelőtt” – mondta a Telexnek egy budapesti gimnázium tanára, aki polgári engedelmességet vállal, így szeretné felhívni a figyelmet, hogy mennyivel többet dolgozik, mint a jogszabályban rögzített munkaóra. A polgári engedelmesség gondolatát tavaly nyáron felvetette Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke: a tanárok szó szerint betartják az előírásokat, például heti 32 óra után már nem foglalkoznak a diákokkal. Erről beszélt Gosztonyi Gábor, a PSZ másik alelnöke is a tanévkezdés előtt. A kormány éppen ebből jönne rá, hogy a tanárok mennyivel többet dolgoznak, mint heti 40 óra, és mennyivel többet tesznek, mint amit munkaköri leírásuk tartalmaz. Ebből nem lett országos mozgalom, de az elmúlt hetekben több tanártól hallotta a portál, hogy elkezdték szó szerint betartani az előírásokat.
https://telex.hu/belfold/2023/02/11/polgari-engedelmesseg-akcio-tanarok-psz-gimnazium-tiltakozas
Kiállás az SNI-s gyerekekért
A közoktatás alulfinanszírozottsága és a szakmaiatlan oktatásirányítás következményei az SNI-gyermekeket érintik legsúlyosabban. Ezért társadalmi szemléletváltást, összefogást célzó kezdeményezés indult a Facebookon a speciális nevelési, oktatási igényű gyermekek ellátásáért.
https://hirklikk.hu/kozelet/nagy-kiallas-az-sni-s-gyerekekert/411223/
február 13.
A pedagógusokon akar hatalmat gyakorolni a kormány
A társadalmi szolidaritás hiánya a legfájóbb pont: a versenyszféra nem ismeri fel, milyen veszély fenyegeti cégeit hosszú távon, milyen nagy árat fognak fizetni ezért a lebutított oktatásért – mondta a Klikk TV Mélyvíz című műsorában Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke. „A Fidesz sikeresen atomizálta a társadalmat, és ez az állapot az oktatási intézményekbe is begyűrűzött, sőt a szakszervezetekbe is.” Papíron működik a szolidaritás, de hogy közösen összefogjunk és egy nagy általános sztrájkot vagy tüntetést tudjunk szervezni, az egyre nehezebb. A fáradtság és az elkeseredés jelei mutatkoznak, miután lepergett a kormányról a tiltakozás. A kilátástalanság miatt inkább elmennek a pedagógusok, mint hogy tovább tiltakozzanak. Hozzátette: a szakszervezetek mégsem adják fel.
https://hirklikk.hu/klikktv/totyik-tamas-a-pedagogusokon-akar-hatalmat-gyakorolni-a-kormany/1503
Itt az írott, bővebb változata:
Méltatlan a kezdő pedagógusok fizetése
A garantált bérminimum évek alatt felfalta a bértáblát, amelynek továbbra is a 2014-es minimálbér az illetményalapja, így minden évben a szakmunkás minimálbérhez kell felhúzni a pedagógusi fizetéseket. Egyedül az ágazati szakmai bérpótlék 20-ról 32 százalékra emelése jelent valamilyen szépségtapaszt. 2023. január 1-jétől a minimális pedagógusfizetés teljes állásban bruttó 391 248 forint, ami nettóban 260 180 forint. A feszültség a bértorlódásból fakad, a Pedagógus I. első 6 kategóriájában 15-17 évig ez a kereset érvényes, függetlenül attól, hogy a pedagógus mit végzett. De azok sem járnak sokkal jobban, akik az előmeneteli rendszerben belépnek a Pedagógus II.-be, főiskolai diplomával 18, egyetemivel 9 év után léphetnek át a következő bérkategóriába. A kormánytól továbbra is csak ígéret van a béremelésre.
Tatai és esztergomi tanárok tagadják meg az önkéntes munkát az emelt szintű érettségin
A tatai Eötvös József Gimnázium 32 tanára után az esztergomi Dobó Katalin Gimnáziumban is bejelentette 26 pedagógus, hogy nem vállal önkéntes feladatot az emelt szintű érettségiknél, amíg a kormány nem foglalkozik érdemben a kilenc pontos követeléslistával.
Több hónapja harcol az oktatás javításáért, most felvették a világ egyik legjobb egyetemére
Strbka Anna elmúlt egy éve nem csak a felvételi miatt volt mozgalmas – sok akció van az Egységes Diákfront háta mögött. Valószínűleg maguk is meglepődtek, milyen sok diák csatlakozott hozzájuk, amikor a tavaly márciusi pedagógussztrájk napján a Kossuth térre tüntetést szerveztek, magasabb pedagógusfizetéseket, korszerű tananyagot és tankönyveket követelve. Ezt a tanévet is demonstrációval indították, ülősztrájkkal fejezték ki szolidaritásukat a tankerületi vezetőktől fenyegető vagy éppen felmondólevelet kapott tanárokkal, több tagjuk napokig a Belügyminisztérium előtt virrasztott, így reagálva a tanárelbocsátásokra, de követeltek már hiteles tájékoztatást az MTVA előtt is.
https://eduline.hu/kozoktatas/20230213_Strbka_Anna_Columbia
Szexuális visszaélés gyanúja miatt feljelentettek egy általános iskolai dolgozót
Feljelentést tett a Krúdy Gyula Angol-Magyar Két Tanítási nyelvű Általános Iskola pedagógiai asszisztense ellen Tényi István, miután kiderült: az LMBTQ-aktivita férfi egy tizenöt éves fiúval tart fenn kapcsolatot.
Bite Zsolt szerint az ő szexuális irányultsága nem összekeverendő a pedofíliával. Akinek ez nem tetszik, azt rágalmazásért feljelenti, sőt, azt is felsorolta, milyen szervezetek állnak mellette: a TASZ, a Helsinki Bizottság, az Amnesty International vagy a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ). A szervezetek mindegyike elhatárolódott tőle. Bite Zsolt utóbb a közösségi oldalán pontosított: az általa említett szervezetek valóban nem olyan értelemben állnak mögötte, mint ahogyan ő először közölte.
február 14.
Tandíjmentesek egyes tanári képzések akkor is, ha már felhasználták a 12 ingyenes félévet
Egy törvénymódosítással azok is állami ösztöndíjjal szerezhetnek mérnök-, zene- és zeneművésztanári diplomát a győri Széchenyi István Egyetemen, akik korábban már felhasználták a 12 állami ösztöndíjas félévet.
https://eduline.hu/erettsegi_felveteli/20230214_mernoktanari_kepzes
2011 óta nem volt olyan magas a nyolcadikosok felvételi átlagpontszáma
Az Oktatási Hivatal közölte: a nyolcadikosok a maximális 100 pontból átlagosan 54,07 pontot szereztek. Ez több mint tízéves rekord, az elmúlt években ugyanis 50 körüli összpontszámot szereztek a diákok, utoljára 2011-ben volt ennél jobb az átlag. Magyarból magas átlagos pontszám született: 33,92. Matematikából jóval alacsonyabb az országos átlag: 21,89 pontot gyűjtöttek a nyolcadikosok, ez a 2022-es, a 2021-es és a 2020-as eredménynél is gyengébb.
https://eduline.hu/kozoktatas/20230214_kozponti_kozepiskolai_felveteli_vizsga_orszagos_eredmenyek
Közlekedésismereti vizsga lehet az általános iskolákban
A tervek szerint akár a 2023/2024-es tantervnek is hangsúlyosabb eleme lehet a biztonságos közlekedés. A Belügyminisztérium, az Oktatási Hivatal és az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottsága, illetve több szervezet jóvoltából azt szeretnék elérni, hogy az iskolai oktatásban hangsúlyosabb szerepet kapjon a KRESZ ismerete és alkalmazása.
https://infostart.hu/belfold/2023/02/14/kozlekedesismereti-vizsga-lehet-az-altalanos-iskolakban
február 15.
Évente ellenőrizné a tanárok munkáját a kormány, egynegyedüket jutalmazná, egynegyedüket büntetné
A kormány tervei szerint szeptembertől indul a pedagógusok új teljesítményértékelési rendszerének bevezetése a köznevelési intézményekben, a felkészülési időszak viszont már februárban kezdődik – derült ki az értékelési rendszer koncepciójának újabb, Népszavához eljutott verziójából. Már nincs benne a szövegben, hogy a pedagógus „viselkedésével, megjelenésével az intézmény és a magyar köznevelés jó hírét erősítse”. A fenntartónak való megfelelés azonban nem tűnt el teljesen, a tervezet új változatában az szerepel, hogy az intézményvezető teljesítménycéljainak kell illeszkednie a fenntartó „írásban rögzített elvárásaihoz”. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) és a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) levelet ír az Európai Bizottságnak és az Európai Parlament frakcióinak, amelyben felhívják az uniós döntéshozók figyelmét: a magyar kormány nem tesz eleget a szélesebb körű szakmai és társadalmi egyeztetésre vonatkozó uniós vállalásainak, az új pedagógus teljesítményértékelési rendszerről sem volt semmilyen szakmai és társadalmi egyeztetés. A PDSZ és a PSZ ennek előkészítésében sem vett részt, a kormánytól csak a kész koncepciót kapták meg, amely „egyetlen elemében sem tartalmazza a két szakszervezet másfél éve megfogalmazott követeléseit”.
https://nepszava.hu/3185025_tanar-teljesitmeny-ertekeles-orban-kormany-tiltakozas-2023
Feszültséget gerjesztene a tantestületekben a teljesítményértékelés
A Pedagógusok Szakszervezete szerint a teljesítményértékelés terve szétszakíthatja a tantestületeteket, érdemi egyeztetés nem volt róla – mondta Totyik Tamás, a PSZ alelnöke az ATV híradójának. Nahalka István oktatáskutató aggályosnak nevezte, hogy a terv nem fogalmazza meg pontosan, mit jelent a teljesítmény, és azt sem, hogyan fogják mérni. A Belügyminisztérium a híradóval közölte: nem született döntés a pedagógusok teljesítményértékelési rendszerének bevezetéséről, így annak teszteléséről sem. A koncepció tervezetét a pedagógus szakszervezetek megkapták, erről január 26-án egyeztettek is.
Az ELTE Radnóti Gimnáziuma 39 tanára nem vállal önkéntes feladatokat az érettségin
„Kijelentjük, hogy nem vállalunk önkéntes feladatot az érettségi vizsgák lebonyolításában. Sem az emelt szintű érettségi vizsgák javításában, sem a szóbeli bizottságok munkájában, sem a középszintű érettségi vizsgák elnökeként nem veszünk részt” – közölte a Facebookon az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium 39 tanára, a tantestület csaknem fele. Mindaddig kitartanak emellett, amíg a kormány a pedagógusok 9 pontos követelésével érdemben nem foglalkozik. A radnótis tanárok a tatai Eötvös József Gimnázium 32 tanárához csatlakoztak, akik a január 31-ei szolidaritás napján jelentették be: ha a Belügyminisztérium nem kezd érdemi egyeztetésbe a tanárok szakszervezeteivel és civil szervezeteivel az oktatás helyzetéről, nem fognak idén emelt szintű érettséginél önkéntes feladatokat vállalni. Ehhez a kezdeményezéshez először az esztergomi Dobó Katalin Gimnázium 26 pedagógusa csatlakozott.
Legközelebb márciusban kaphatnak új lendületet a tiltakozások
Az Egységes Diákfront aktivistája, Pirint Gergő elmondta: március közepéig sem intézményi szintű, sem általános megmozdulást nem szerveznek, vidéki városokban azonban lesznek fórumaik, az első várhatóan Győrben. A Diákfront arra készül, hogy márciusban több civil szervezettel közösen demonstráljanak március 14-én és 15-én a Hősök terén és az Andrássy úton. A „Civil Sugárút” rendezvényen lesznek alternatív tanórák, foglalkozások. Az esemény szervezésében egyebek között részt vesz az ADOM, az aHang, az Amnesty International, a Civil Közoktatási Platform, az Egységes Diákfront, a Magyar Újságírók Szövetsége, a PDSZ, a Számoljuk Együtt, a Tanítanék, a Társaság a Szabadságjogokért és Védegylet is.
https://hang.hu/belfold/pedagogustuntetesek-marciusban-ujra-kezdik-152075
Gloviczki Zoltán csak a nyilvános kommunikációban hisz, a béremelés az alap
Nem is annyira a fizetésemelés, hanem a kommunikáció hiánya vezetett oda, hogy ennyire eldurvult a helyzet. Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora, a Magyar Rektori Konferencia Pedagógusképzési Bizottságának elnöke úgy látja: a szó konkrét és tágabb értelmében a tömegkommunikáció az a fórum, ahol beszélgetni, üzeneteket megformálni lehet. Legfőképpen azért, mert a két frontvonalban mozgó szakszervezet nem biztos, hogy valamennyi pedagógust képviselni tudja. Vagyis egyáltalán nem biztos, ha ezzel a két érdekvédelmi szervezettel sikerülne a kormánynak megállapodni, az azt jelentené, hogy minden egyes pedagógussal meg tudott egyezni. Jelezte: béremelés nélkül nincs esély a problémák rendezésére.
Tiltakoznak a szülők a szegedi óvodabezárások ellen
Szülők tiltakoztak a szegedi közgyűlés oktatási bizottságának ülésén a terv ellen, miszerint a következő tanévtől az önkormányzat bezárna négy óvodát. Az év elején bevezetett energiatakarékossági intézkedések részeként ideiglenesen három óvoda csoportjait közeli intézményekbe helyeztek át. Az áthelyezéseket meghosszabbítanák, augusztus 1-jétől pedig e három intézményt és egy negyediket megszüntetnének. A korábbi óvodai csoportok és pedagógusaik együtt maradnak az új épületekben. Az óvodaépületek egyike bölcsődeként működne tovább, egy másikban gyermekjóléti szolgáltatásokat nyújtanának.
https://profitline.hu/tiltakoztak-a-szulok-a-szegedi-ovodabezarasok-ellen-445560
Két hónapig nem volt iskolatej, majd írtak erről és lám, lett…
„Már korábban is akadozott a program, hol a sajt maradt ki, hol más, aztán valamikor december elején teljesen megszűnt intézményünkben a tejkiszállítás” – mondta egy Szombathely környéki általános iskolában dolgozó pedagógus. Rövid tájékozódás után kiderült, a program nemcsak ebben az iskolában állt le, hanem az egész tankerületben. A Nyugat portál rákérdezett, aztán elindult a szállítás.
https://www.nyugat.hu/cikk/ket_honapig_nem_volt_iskolatej_a_szombathelyi_a
február 16.
Felkészülés a tisztújításra Székesfehérváron
Negyvennyolc Fejér vármegyei intézményből érkeztek pedagógusok a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) Fejér Megyei Szervezete küldöttgyűlésére. A fő feladat a megyei választás előkészítése volt. Bemutatkozott az országosan induló, jelenleg alelnöki tisztséget betöltő két jelölt, Gosztonyi Gábor és Totyik Tamás, valamint a megyei elnöki tisztségért újrainduló Jámbor Ferencné is. Megyei szinten márciusban, országosan májusban készülnek tisztújításra a PSZ tagjai. Gosztonyi Gábor, a PSZ alelnöke a Fejér Megyei Hírlapnak azt mondta: főképp az új teljesítményértékelési rendszer tervéről várják a kérdéseket, észrevételeket. A PSZ tagsága értetlenül áll a kormány új ötlete előtt.
https://www.feol.hu/helyi-kozelet/2023/02/valasztasra-keszulnek-a-pedagogusok
A PSZ érdemi tárgyalásokat szeretne
A pedagógustársadalom fáradt, fásult és dühös, értetlenül áll a teljesítményértékelési rendszer terve előtt, mert ingyen, önkéntes munkára köteleznék a pedagógusokat. A PSZ járja az országot, gyűjti a véleményeket – mondta Gosztonyi Gábor alelnök a Székesfehérvár TV híradójának is.
https://www.fehervartv.hu/video/index/39538
A béremelésre csak ígéret van, a kormány továbbra is az unióra mutogat
Ha az unióval létrejönne a megállapodás, januártól visszamenőleg lenne 10 százalékos béremelés (az eddigi 10% csak ágazati szakmai bérpótlék volt). A diplomás átlagkeresethez kellene igazítani a béreket, de nem tudjuk, az mennyi lesz 2025-ben, az infláció miatt ez magasabb lehet annál, mint amivel a kormány számol – mondta Totyik Tamás, a PSZ alelnöke az ATV Start c. műsorának.
https://www.atv.hu/musor/atv-start
A PSZ szakmai egyeztetést sürget a teljesítményértékelési rendszer tervéről
A pedagógusok nem tudták, hogy a tavalyi online kérdőív lesz az alapja a teljesítményértékelés tervének – mondta Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke az ATV híradónak. A tervet a sztrájkbizottsági tárgyalás előtt kapta meg a PSZ, de akkor, január 26-án ezt nem lehetett megtárgyalni, ezért sürget a PSZ szakmai egyeztetést. Ez nem keverendő össze a sztrájkbizottsági tárgyalással, hiszen azon a követelésekről kellene végre érdemben egyeztetni.
https://www.atv.hu/videok/20230216/nem-dontottek-a-pedagogus-teljesitmenyertekeles-bevezeteserol
Bércsökkentést semmiképpen nem tud elfogadni a PSZ a teljesítményértékelés részeként
Erről Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke beszélt az RTL híradónak is. Azt is mondta: az anyagi elismerés szükséges, de erre legyen meg a fedezet a költségvetésben. Alapvetőnek tartotta, hogy először az érdemi béremelésre szóló sztrájkkövetelést kellene teljesítenie a kormánynak. A Belügyminisztérium azt írta, döntés még nem született, és nincs tesztelés sem.
https://rtl.hu/hirado/2023/02/16/teljesitmenyertekelesi-rendszer-oktatas-pedagogusok-sztrajk
Szubjektív teljesítményértékelés
A Belügyminisztérium nekifogott a közoktatás átalakításának, ennek egyik első jele a rendszeres, éves szintű teljesítményértékelés bevezetésének terve, ami a pedagógusokra és az intézményvezetőkre vonatkozik. A Qubit cikkében felidézte: a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) már a tavalyi, tíz százalékpontos bérpótlékemelést is megalázónak tartotta, és ezt a PSZ egy csaknem 5500 pedagógus által kitöltött kérdőívvel támasztotta alá: a válaszadók 97,7 százaléka kevésnek tartotta az emelés mértékét, hosszabb távon átlagosan 54 százalékos alapbéremeléssel lennének elégedettek. A szakszervezetek 45 százalékos azonnali alapbéremelést követeltek.
Határozatlan idejű munkabeszüntetés kezdődhet a szakképzési intézményekben
Március 16-ától határozatlan idejű sztrájkot hirdet a szakképző intézményekben a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ), ha addig nem történik érdemi előrelépés a szakképzésben dolgozókat érintő sztrájkkövetelésekkel kapcsolatban – értesült a Népszava. Miután a kormány a sztrájktörvényt semmibe véve nem nevezett meg tárgyalópartnert, a bíróság a Gazdaságfejlesztési Minisztériumot jelölte ki, hogy egyeztessen a PDSZ szakképzési sztrájkbizottságával. A szakszervezet hamarosan levélben fordul a miniszterhez, hogy javasoljon időpontot az egyeztetések megkezdésére. Nagy Erzsébet hangsúlyozta, akkor is meghirdetik a határozatlan idejű sztrájkot, ha az egyeztetés kezdeményezése sikertelen marad.
https://nepszava.hu/3185185_sztrajk-oktatas-magyarorszag-2023-marcius
Zebrán akcióznak a szülők, így hívják fel a figyelmet az oktatás problémáira
A szülők is akcióba lendültek a közoktatás reformjáért: iskolás gyerekeik jövőjéért aggódva minden héten egyszer kiállnak a hozzájuk legközelebbi zebrára, táblákon sürgetik az oktatás megújítását, a pedagógusok bérrendezését. A „zebraszerdát” egy háromgyerekes édesanya, Kállai Kornélia kezdte el Dél-Budán, aki szerint csak így lehet felrázni a közönyből a szülőket. Kornéliát a „Deutsche Welle Magyar” oldala elkísérte egy akciójára.
https://www.youtube.com/watch?v=EuLTiDSOCa4
Így tömné be az egyház a köznevelésben tátongó gyermekvédelmi lyukat
Az Amerikai Egyesült Államok püspöki karának támogatása kellett ahhoz, hogy a magyar köznevelési és szakképzési intézményben elindulhasson egy új gyermekvédelmi stratégia kidolgozása. A Katolikus Pedagógiai Intézet (KaPI) tavaly szeptemberben zárta le szervezetfejlesztési projektjének első fázisát, melynek eredményeként 38 katolikus egyház által fenntartott köznevelési és szakképzési intézményben alakíthattak ki gyermekvédelmi stratégiát.
https://index.hu/belfold/2023/02/16/katolikus-pedagogiai-intezet-zaklatas-veszely-gyermekvedelem/
Az éneklő diákok jobbak matekból
Volt nemrég egy kísérlet egy budapesti gimnáziumban. Az egyik osztályban két matekóra helyett kettővel több énekórát tartottak. Láss csodát! A többet éneklő osztály jobb lett matekból, mint a párhuzamos osztály, amelyiknek dupla matekórája volt! Ott van a Boldogságóra-képzés is: óra közben a tanár kicsit játszik a gyerekekkel. Azok a gyerekek, akik ilyet játszottak öt percig, sokkal jobb dolgozatot írtak, mint a másik osztály. Ezek tudományosan mért eredmények. Tehát nem attól lesznek okosak a gyerekek, ha teletömjük őket adatokkal. Skrabski Fruzsina írása.
https://mandiner.hu/cikk/20230216_skrabski_fruzsina_belfold_velemeny_oktatas
Az unió ne szóljon bele az oktatásba (csak adja ide a pénzt)
Arra a kérdésre, hogy az EU részben a feltételezett magyarországi korrupcióval indokolja a kifizetések zárolását, Gulyás Gergely miniszter közölte: valójában nem a korrupcióról van szó, hanem társadalompolitikai és kulturális kérdésekről. Mindenekelőtt arról, hogy mit tanítsanak az iskolákban, főként a család és a nemek vonatkozásában. Az oktatási rendszer és a tananyag az európai szabályok szerint egyértelműen nemzetállami hatáskörbe tartozik. Ezért tehát az ilyen kérdésekbe történő beavatkozás támadás a nemzeti szuverenitásunk ellen – hangsúlyozta a Miniszterelnökséget vezető miniszter a németországi Allgemeine Zeitungban megjelent interjúban.
február 17.
A bérrendezés édeskevés az oktatás gyógyulásához
Az Európai Bizottság dokumentumai alapján a pénzcsapok megnyitását nem annyira a baloldal, de még csak nem is „a pedagógus szakszervezetek által támogatott politikai erők”, hanem sokkal inkább a kormányzati intézkedések hiánya gátolja. Ahhoz, hogy megérkezzen a brüsszeli pénz, a magyar kormánynak korántsem csak a pedagógusok bérnövekedését kell garantálnia, hanem olyan intézkedések egész sorát kellene végrehajtania, „amelyek tükrözik a szociális jogok európai pillérének az oktatásra, a képzésre és az egész életen át tartó tanulásra, a nemek közötti egyenlőségre, valamint a gyermekgondozásra és a gyermekek támogatására vonatkozó elveit”. A Qubit elemző cikke.
Vissza kell venni a politikusok hatalmát, mert elszálltak tőle
Az oktatási rendszer rengeteg hazugságra és tisztességtelenségre kényszeríti a pedagógusokat – hangzott el a Klikk Tv Tíz című műsorában. Ezt megelégelve mondott fel Simkó Edit tanár, aki Bolgár Györgynek arról is beszélt, hogy Magyarországon hatalmas szakadék van a morál és a jog között. Ha ezen nem változtatunk, megnyomorítjuk a következő nemzedéket. Abban reménykedik: az emberek rájönnek arra, hogy a politikus szakma túldimenzionálta magát. Sok kollégája megbántódhat, de szerinte, „aki 2023-ban azt mondja, hogy pedagógus, az azt is állítja ezzel, hogy vele annyiszor lehet fölmosni a padlót, ahányszor akarják, és nem csak azért, mert koszos a padló, hanem hobbiból is, egyszerűen csak erőfitogtatásból.”
Morzsaviadal
„Félreértés ne essék, alapvetően nem lenne probléma, ha a kiemelkedő pedagógusi munkát pluszpénzzel ismerné el az állam, másokat is arra ösztönözve, hogy a lehető legjobb teljesítményt nyújtsák annak érdekében is, hogy a pedagógusi pálya ismét kreatív értelmiségi hivatás legyen. Ám ehhez elengedhetetlen lenne, hogy ne csak a tanárok, hanem az állam is teljesítsen: biztosítson egyebek mellett megfelelő iskolai körülményeket, a XXI. századi oktatás-neveléshez szükséges feltételeket, költségvetési forrásokat, legalább átlagos megélhetéshez szükséges béreket az oktatási dolgozóknak, pedagógiai-szakmai szabadságot. Ha mindezt értékelnénk, az Orbán-kormány valamennyi szempontban mélyen átlag alatt teljesítene. Amíg így van, teljesen felesleges a pedagógusoktól várni, hogy tegyék jobbá az oktatást. Igaz, a morzsaviadalnak talán nem is ez a célja.” Juhász Dániel cikke.
https://nepszava.hu/3185224_morzsaviadal
A válogatás nem teljes körű!