Lapszemle október 27.

október 27, 2017, 0 comments, on Lapszemle

Értékelje a cikket.

Átlag: 5 (1 szavazat)

Ezen a héten arról olvashatnak, milyen körülmények között  zajlik nálunk az oktatás „hozott anyagból”, amit először tagad a fenntartó, aztán kénytelen elismerni. Ahogy azt is tagadják, hogy tanárhiány van, majd elismerik, hogy létezik, de meg lehet oldani.

                                                                                                               

Értesülhetnek arról, hogy a világ egyik legjobb oktatási rendszerében a gyerekek órán sem kapcsolják ki a telefont, és, hogy nálunk tízezer diák véleményét kérik ki a nyelvoktatásról. Tudósításokat találnak a PSZ országjáró körútjáról, és arról is, a PSZ elnöke szerint a pedagógusoknak vállalniuk kell a véleményüket.

 

Október 22.

 

600. Az oktatás, vagy valami más?

Mostanában több oktatáspolitikai vitaanyagot, koncepciót olvastam el. Mindegyik, (számomra ez nagyon fontos) valahogy érintette a szegénységben élő gyerekek esélyeit is.

A terepen dolgozva és a rendszerváltás óta több oktatási, esélyteremtő innováció sorsát figyelve azonban azt látom, még mindig nem körvonalazódik a változás útja ezen a területen. Mert persze, azt többen leírják, hogy az iskolának esélykiegyenlítőnek kell lenni, meg, hogy meg kell(ene) szüntetni az oktatási szegregációt, visszaállítani a 18 éves tankötelezettségi korhatárt, átgondolni a tananyagmennyiséget, kellenének ösztöndíjprogramok a hátrányos helyzetűeknek, meg pedagógiai-módszertani kultúraváltás, szabad tankönyvpiac, és megszüntetnék a központosítást, stb. A mostani kormány is nemrég számolt be arról, mennyit fordítanak majd az iskolai lemorzsolódás kockázatának leginkább kitett gyerekek arányának csökkentésére. (Persze az, hogy ez hogyan lesz hatékony egy, a szegregációt lehetővé tevő oktatási rendszerben, azt nem nagyon értem….)

http://nyomorszeleblog.hvg.hu/2017/10/22/600-az-oktatas-vagy-valami-mas

 

Minden gyerek jó valamiben, de mi mintha csak aranyérmeseket akarnánk nevelni

Lannert Judit közgazdász, szociológus, oktatáskutató. Nemrég a blogján Tehetséggondozás lufi címmel arról írt, hogy miközben milliárdokat költ el a kormány a tehetséggondozásra hivatkozva, az eredményeket alig vizsgálják. Ha mégis megtennék, akkor lesújtó számokat kapnának, hiszen a tehetséggondozásra fordított hatalmas pénzeknek nemzetközi felmérések szerint alig van hatásuk. Erről, a rossz pedagógusokról, a gyerekek túlterheltségéről és az egyházi iskolák elitizmusáról is beszélgettünk vele.

http://24.hu/belfold/2017/10/22/a-politika-csak-latszolag-cselekszik-a-szeretet-a-vallas-a-keresztenyesseg-neveben

 

A szülőktől kért pénzt új székekre egy miskolci iskola

"A szülői értekezleten elhangzott, hogy gyermekeink székei elhasználódtak, balesetveszélyesek, ezért célszerű lenne ezeknek a cseréjét megvalósítani. Megoldásként felmerült annak a lehetősége, hogy minden szülő saját gyermekének ezt anyagilag megfinanszírozná. Az új székek ára kb. 4-5 ezer Ft/db. Kérjük a szülőket, hogy nyilatkozzanak, hogy tudják-e támogatni ezt a törekvést” -  Jakab Péter, a Jobbik miskolci frakcióvezetője Facebook-oldalán idézte azt a levelet, amiben az egyik iskola a szülőktől kért pénzt, hogy lecserélhessék a balesetveszélyes székeket újakra.

http://nepszava.hu/cikk/1143768-balesetveszely-az-iskolaban---a-szuloktol-kertek-penzt-uj-szekekre-miskolcon/

 

 

Október 23.

 

Mécsesek gyúltak a Rerrich Béla téren    

Szeged. Az 1956-os forradalmi eseményekről tegnap délután fél öttől a Rerrich Béla téren emlékeztek meg - beszédet mondott B. Nagy László és Fejér Dénes, valamint a Tarjáni Kéttannyelvű Általános Iskola diákjai készültek műsorral.
http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/mecsesek_gyultak_a_rerrich_bela_teren/2536836/?utm_source=hirkereso&utm_medium=feed&utm_campaign=hirkereso


Mi lesz velük?

A többségnek sikerült beilleszkednie új iskolájában a hódmezővásárhelyi Táltos iskola bezárása után, de van, aki magántanulóként próbálkozik.

https://www.szabadfold.hu/aktualis/mi_lesz_veluk_

 

Pécsett járt elemi iskolába a Nobel-díjas Békésy György

Áll egy épület az Ágoston téren, a templommal szemben. Budai Külvárosi Elemi Népiskola elnevezéssel 1885-ben kezdődött itt a tanítás, később állami általános iskola lett, jó ideje pedig az adóhivatal, vagy ahogy most hívják, a NAV székel. Itt tanult egykor az egyetlen Pécshez kötődő Nobel-díjas magyar tudós, Békésy György. https://www.bama.hu/kozelet/helyi-kozelet/pecsett-jart-elemi-iskolaba-nobel-dijas-bekesy-gyorgy-1154671/?utm_source=hirkereso&utm_medium=cikklista&utm_campaign=hirkereso

 

Október 24.

 

Tanárhiány- értelmetlen  helyettesítések

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) által fenntartott középfokú szakképző intézményekben a nevelési-oktatási feladatellátás zavartalanul biztosított - közölte megkeresésünkre az NGM, miután arról érdeklődtünk, a szakképző iskolák hogyan küzdenek meg az országszerte tapasztalható pedagógushiánnyal. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy az NGM fenntartásában működő intézményekben mennyi a betöltetlen pedagógus álláshely, ám erről nem kaptunk tájékoztatást.

http://nepszava.hu/cikk/1143835

 

Még mindig nem árulja el a minisztérium, hány tanár hiányzik az iskolákból

Pontos számokat nem, csak százalékos arányt közölt az Emberi Erőforrások Minisztériuma, arra a kérdésre még nincs válasz, hogy pontosan hány betöltetlen pedagógus álláshely van az országban.

http://eduline.hu/kozoktatas/2017/10/24/tanarhiany_szazalekos_V61WO9#utm_source=hirkereso&utm_medium=listing&utm_campaign=hirkereso_2017_10_24

 

Sikeres a csornai szakmunkásképzés - oktatásba fektet a Hantech

Az idei tanévben már 100 szakmunkástanulót képez a Hantech. A csornai vállalkozás jelentős tőkét fektet a duális oktatásba és hamarosan a felsőoktatásban is részt vállal.

http://www.agrotrend.hu/hireink/sikeres-a-csornai-szakmunkaskepzes--oktatasba-fektet-a-hantech

 

„Nem adjuk fel a reményt, hogy lehet szabadon és kreatívan oktatni” – megtartották a 12. Budaörsi Pedagógiai Napot

Az október 24-e nevelés nélküli munkanap volt a budaörsi oktatási és nevelési intézményekben, hiszen a pedagógusok az 1. Számú Általános Iskolában vettek részt a 12. Pedagógiai Napon.

https://budaorsinaplo.hu/nem-adjuk-fel-remenyt-hogy-lehet-szabadon-es-kreativan-oktatni-megtartottak-12-budaorsi-pedagogiai-napot/

 

Afrikában segítettek a magyar középiskolások

Iskolapad, ablak, világítás. Ez mind alap a magyar diákoknak, ám az ugandai oktatási intézményekben nem mindig adatik meg.

http://nepszava.hu/cikk/1143672-afrikaban-segitettek-a-magyar-kozepiskolasok/

 

Természetes, hogy a katolikus iskola befogadja a menekült gyerekeket

Az elmúlt évben hat menekült gyerek kezdett tanulni a Patrona Hungariae Katolikus Iskolaközpontban. Van közöttük elárvult kongói és muzulmán afgán diák is. Az iskola igazgatója szerint teljesen természetes, hogy befogadják a rászoruló gyerekeket, legyenek azok magyarok vagy menekültek, pedig nem egyszerű a tanításuk: egyszerre kell őket

https://vs.hu/kozelet/osszes/termeszetes-hogy-a-katolikus-iskola-befogadja-a-menekult-gyerekeket-1024?utm_source=hrkrs&utm_medium=rss&utm_campaign=main#!s0

 

Könnyebben szerezhetnek diplomát a hátrányos helyzetűek

A hátrányos helyzetű fiatalok diplomaszerzését segíti 230 millió forintos ösztöndíjjal a kormány. A társadalmi felzárkózásért is felelős államtitkár bejelentette: az Út a diplomához program mintegy ezer hallgatónak segít fedezni a többletköltségeket, hogy elkerülhető legyen az iskolaelhagyás. Czibere Károly elmondta: az ösztöndíj egyik formája szabadon felhasználható támogatás, amely az idei félévben 135 ezer forint, a másik eleme pedig egy 95 százalékos, legfeljebb 400 ezer forintos tandíjtámogatás. Az ösztöndíjra október végéig jelentkezhetnek az érintettek.

http://www.somogytv.hu/cikkek/121959

 

Október 25.

 

A pedagógusoknak vállalniuk kell véleményüketAz űrlap alja

A PSZ elnöke arra buzdította a pedagógusokat: merjék vállalni véleményüket, hiszen ők minták diákjaik számára - Galló Istvánné a Lánchíd Rádióban annak a tanárnak az esetéről beszélt, akit nem vettek fel FB-bejegyzése miatt.

http://www.pedagogusok.hu/a-pedagogusoknak-vallalniuk-kell-a-velemenyuket

 

A remény ingázói

Számos faluból már városi iskolákba, jellemzően a jobban finanszírozott egyházi intézményekbe járatják általános iskolás gyermekeiket az alsó középosztálybeli szülők. Úgy vélik: ha nem menekítik ki őket a visszahúzó környezetből, akkor nem szerezhetnek biztos tudást, és nem lesz esélyük az életben.

https://www.szabadfold.hu/aktualis/riport_a_remeny_ingazoi_

 

„Ha én egyszer kinyitom a számat”... – Tényleg cinkosok a némák, akik tudnak a zaklatásról és az erőszakról?

Megtesszük, mert túl kell élnünk. Megengedjük, mert nem hiszünk benne, hogy máshogy is lehetne. Elfogadjuk, mert azt látjuk, hogy mások is így csinálják. Hallgatunk, mert nem tudjuk, hogy mit is mondhatnánk, hogyan és kinek? Pedig itt lenne az ideje, hogy megtanuljunk kilépni a tanult tehetetlenségünkből... és beszélni, ha erőszakot látunk, ha korrupcióról hallunk, ha zaklatást tapasztalunk. Dr. Gyurkó Szilvia írása.

https://wmn.hu/ugy/47616-ha-en-egyszer-kinyitom-a-szamat--tenyleg-cinkosok-a-nemak-akik-tudnak-a-zaklatasrol-es-az-eroszakrol

 

Oktatás hozott anyagból - Kivizsgálják a szék-ügyet

Függönykarnis, sámli, zongora, fénymásoló, diavetítő, szőnyeg, ruhaakasztó kampó – ezt mind szülők vitték be az iskolákba, óvodákba. A fenntartó helyett.

http://nepszava.hu/cikk/1143993-oktatas-hozott-anyagbol---kivizsgaljak-a-szek-ugyet

 

Soltész Miklós: az egyházi iskolákban is javítani kell az oktatás feltételeit

Az egyházi iskolákban is javítani kell az oktatás és a nevelés fizikai feltételeit, szükség van az épületek felújítására, új iskolák és tornatermek építésére – hangoztatta az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) egyházi, civil és társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkára szerdán Kőszegen.

http://magyaridok.hu/belfold/soltesz-miklos-az-egyhazi-iskolakban-javitani-kell-az-oktatas-felteteleit-2381794/

 

Pedagógushiány a parlamentben

A pedagógushiány is szóba került az Országgyűlés ülésén. A Jobbik szerint a kormány nem tudta megoldani a problémát, az erőforrások minisztériumának államtitkára szerint azonban a betöltetlen státuszok nem veszélyeztetik a működést.

http://inforadio.hu/belfold/2017/10/25/pedagogushiany_a_parlamentben/

 

A pedagóguskar elnöke szerint paradigmaváltásra van szükség az iskolákban

A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke szerint a tanulói terhelés csökkentése érdekében nem lesz elég az óraszám csökkentése, egyfajta paradigmaváltásra is szükség lesz az iskolákban, ez reményei szerint az új Nemzeti alaptantervben (Nat) meg is jelenik. Horváth Péter, az Országgyűlés kulturális bizottsága előtt szerdán az életpálya gyenge pontjaként említette, hogy önmagában a teljesítményt nem tudja elismerni.

http://eduline.hu/kozoktatas/2017/10/25/A_pedagoguskar_elnoke_szerint_paradigmavalt_2XDK4C

 

Ijesztően kevés a fiatal diplomás

 Az OECD-országok körében csak Olaszország és Mexikó áll Magyarország mögött a fiatal diplomások arányát tekintve – derül ki egy nemrégiben nyilvánosságra került jelentésből. Az OECD idei Oktatási körkép kiadványában fellelhető adatok szerint a magyar 25-34 évesek körében mindössze 30 százalékot tett ki a diplomások aránya 2016-ban, ami nemcsak az OECD 43 százalékos átlagától, de a régiós teljesítményektől is messze van: az EU-átlag 40 százalék. A legtöbb fiatal diplomás Koreában (a 25-34 évesek 70 százaléka), Kanadában (61 százalék) és Japánban (60 százalék) van.

http://nepszava.hu/cikk/1143920

 

Szegény gyerekek táboroztatására is uniós pénzből húzott be milliárdokat az egyik kedvenc állami-egyházi alapítvány

Emlékeznek arra a történetre, amelyben a rászoruló gyerekek üdültetését végző alapítvány, az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány főtitkárának egy napi 110 ezer forintért bérelhető házban találtak neki megfelelő szállást nyáron? A főtitkár akkori cikkünk után nem sokkal kiköltözött az ingatlanból, és azt állította, kedvezményes áron lakhatott ott családjával 35 napig, a számlát pedig ő állta. A kormányoldalon is felzúdulást váltott ki az ügy, amelynek részleteiből született cikkeinket itt olvashatják. De aztán könnyen lehet, ezen gyorsan túlléptek, ugyanis az alapítványhoz uniós pénzből forintmilliárdok kerülnek.

http://24.hu/fn/gazdasag/2017/10/26/szegeny-gyerekek-taboroztatasara-is-unios-penzbol-huzott-be-milliardokat-az-egyik-kedvenc-allami-egyhazi-alapitvany/

 

Változás előtt a nemzetiségi törvény

A törvénymódosítás egyik célja, hogy a nemzetiségi önkormányzatok a fenntartásukba átvett óvodák és iskolák épületeit vagyonkezelői jogon kaphassák meg, ne csak használói legyenek azoknak – emelte ki a Fuzik János. A Magyarországi nemzetiségek bizottság elnöke hozzátette: ezáltal könnyebbé válnának a beruházások és egyszerűbben pályázhatnának.

http://orientpress.hu/cikk/2017-10-25_valtozas-elott-a-nemzetisegi-torveny

 

Migráns gyerekek oktatása

Ha csak a számokat nézzük, a 2015-ös menekültkrízisnek elképesztő hatást kellett volna gyakorolnia Magyarországra. Becslések szerint a Magyarországon átvezető migrációs útvonalon keresztül körülbelül 400 ezer menekült érkezett Európába. A Belügyminisztérium adatai szerint a regisztrált határátlépők száma 227.889 fő volt, közülük 173.947-en adtak be menedékkérelmet. Az EUROSTAT adatai szerint a beadott menedékkérelmek száma Németországban volt a legmagasabb (476.510 fő), a második legtöbbet Magyarországon adták be, a harmadik legtöbbet pedig Svédországban (162.450 fő).

http://www.tani-tani.info/migrans_gyerekek_oktatasa

 

Október 26.

 

Pedagógus Szakszervezet titkári tanévnyitó

Tanévnyitó titkári értekezletet tartott a Pedagógusok Szakszervezete. A rendezvényen hat témakörben foglalták össze a szervezet idei feladatait, illetve a célkitűzések megvalósításának lehetséges irányvonalait.

http://www.szolnoktv.hu/hirek/?article_hid=46394

 

Tovább "hergelik" a tanárokat

Visszautasítja a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) a kormányzat vádjait, amelyek szerint az érdekvédők Népszavában is megjelent nyilatkozatai csak "hergelik" a tanárokat. Mendrey László elnök a tanárok differenciált béremelésével kapcsolatban dokumentumokkal is alátámasztotta igazát. A pedagógus béremelés utolsó, 3,5 százalékos szakasza idén szeptemberben volt esedékes – ám a korábbi ígéretekkel ellentétben nem mindenkinek járt egyformán, az igazgatók differenciáltan oszthatták szét. Ráadásul nem határozatlan, hanem határozott időre szólt, mégpedig erre az egy tanévre.

http://nepszava.hu/cikk/1143984-tovabb-hergelik-a-tanarokat

 

A finn iskolában nem klónhadsereget tanítunk, hanem gyerekeket

 Ahhoz, hogy egy gyerek tanuljon, nagyon fontos, hogy akarjon tanulni. Ehhez külső vagy belső motivációra van szükség. A külső motiváció a jutalmazás vagy a büntetés, de ez csak korlátozottan hoz eredményt. A belső motiváció lenne az igazi, ami a gyereket belülről hajtja. Belegondoltak már abba, hogy igazából minden gyerek szeretne tanulni? Valósággal szomjazza a tudást. És szorgalmasan tanul is. Már 7-8 hónapos korban elkezdi, és senkinek nem kell noszogatni. Például ilyenkor kezd el megtanulni járni, aztán pedig beszélni. Ehhez vajon milyen nemzeti alaptantervre van szükség? Semmilyenre. Csak olyan biztonságos környezetre, ahol kipróbálhatja magát, fejlődhet, és a saját tempója szerint haladhat.

http://index.hu/belfold/2017/10/26/finn_oktatas_finnagora_forditott_iskola_flipped_collaborative_learning_pekka_peura/

 

A bürokrácia nem csökkent, csak a tanárok száma

A kormány korábban az állami alkalmazottak számának csökkentését tűzte ki célul. Azt gondolták, hogy a köztisztviselőként, közalkalmazottként dolgozó felesleges létszám átirányítható a versenyszférába és ezzel kezelni lehet az egyre növekvő munkaerőhiányt. A Policy Agenda a tavalyi költségvetés zárszámadása alapján azt látja, hogy a bürokrácia csökkenése leginkább a pedagógusok esetében érezhető.

http://www.atv.hu/belfold/20171025-a-burokracia-nem-csokkent-csak-a-tanarok-szama/hirkereso

Oktatás hozott anyagból - Kivizsgálják a szék-ügyet

Függönykarnis, sámli, zongora, fénymásoló, diavetítő, szőnyeg, ruhaakasztó kampó – ezt mind szülők vitték be az iskolákba, óvodákba. A fenntartó helyett.

http://nepszava.hu/cikk/1143993-oktatas-hozott-anyagbol/

 

Szakmákról szellemesen: pályaválasztási kiállítás lesz Debrecenben

Debrecen - A Debreceni Szakképzési Centrum négy iskolája mutatja be képzéseit az általános iskolásoknak egy kötetlen, interaktív Halloween-i party keretében.

http://www.dehir.hu/debrecen/szakmakrol-szellemesen-palyavalasztasi-kiallitas-lesz-debrecenben/2017/10/25/

 

Szörényi László Dugonics Andrásról és a szegedi iskolarendszerről

A Szegedi Polgári Platform Mocsárvilágtól a Dóm térig című sorozatának következő előadását pénteken 18 órától rendezik meg a dóm látogatóközpontjában. Szörényi László, az MTA doktora, a szegedi egyetem professzora beszél Dugonics Andrásról (1740-1818) és korának szegedi iskolarendszeréről. A belépés ingyenes.

http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/szorenyi_laszlo_dugonics_andrasrol_es_a_szegedi_iskolarendszerrol/2537051/?utm_source=hirkereso&utm_medium=feed&utm_campaign=hirkereso

 

Ezzel az applikációval a gyerekek jobban megismerhetik saját jogaikat

Október 27-től ingyenesen letölthető az első gyerekeknek szóló applikáció, amely a hazai igazságszolgáltatás rendszerét mutatja be. A StoryLab elnevezésű mobiljáték alapvető célja, hogy a gyerekek minél többet tudjanak meg játékos formában az igazságszolgáltatás működéséről, valamint a saját jogaikról.

https://www.femcafe.hu/cikkek/lifestyle/storylab-gyerekjogi-applikacio

 

Ingyenes étkeztetés: az őszi szünetre is lehet igényelni

Az őszi szünetre is igényelhetik a rászoruló családok a napi egyszeri ingyenes melegétel-ellátást gyermekeiknek - közölte az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkársága.

http://eduline.hu/kozoktatas/2017/10/26/az_oszi_szunetre_is_igenyelheto_a_raszorulo_Z3EP40

 

"Ez az eset sem mentett meg attól, hogy tanár legyek"

A Kossuth Klubban találkoztam Miklósi Lászlóval, a Történelemtanárok Egyletének elnökével. Még le sem ültünk, már olyan lelkesen mesélt, mintha csak egy iskolai lyukasórán lennénk. Lendületesen beszélt arról, miként került a pályára, milyenek voltak a rendszerváltó évek. És persze valamivel kevéssé lelkesen arról, hogy ma milyen. Vendégszerzőnk, Maróti Zsolt Viktor interjúja.

http://eduline.hu/kozoktatas/2017/10/26/Miklosi_Laszlointerju_1_resz_J4JBZ7

 

Az orosz forradalom, a reformáció és a történelemtanár

2017. október 14-én, immáron 27. alkalommal rendezte meg a Történelemtanárok Országos Konferenciáját a Történelemtanárok Egylete, a helyszín ezúttal is a Nemzeti Múzeum mellett található Kossuth Klub volt. A rendezvény a száz éve lezajlott oroszországi eseményeket, illetve – az 500. évforduló okán – a reformációt helyezte a középpontba. A délelőtt folyamán az orosz forradalmi eseményekről esett szó, míg a délután során a protestantizmus tankönyvekre gyakorolt hatását elemezték a résztvevők. (Az 1917-es forradalomról szóló konferencia Budapest Főváros Önkormányzata, illetve a Konrad Adenauer Stiftung támogatásával valósult meg. A délutáni előadások megvalósulásához az Emberi Erőforrások Minisztériuma – Reformáció Emlékbizottság járult hozzá.) Mindezeken felül kiosztották a hazai történelemoktatás kiemelkedő alakjáról, Szebenyi Péterről elnevezett díjat is, amelyet az idei évben Gönczöl Enikő kapott.

http://ujkor.hu/content/az-orosz-forradalom-reformacio-es-tortenelemtanar

 

Díjat kapott a kormánytól a Budaörsi Tanoda, ahol "megszűnt a bukás"

„Közös-többszörös” – a településen élő romák és nem romák példaértékű közös(ségi) programjai - ebben a roppant körülményesen megfogalmazott témában lehetett jelentkezni a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége pályázatára, amelyben két magyar minisztérium és az Európa Tanács is szerepet vállalt. A cél az volt, hogy elismerjék a "legjobb önkormányzati gyakorlatokat". 

https://444.hu/2017/10/26/dijat-kapott-a-kormanytol-a-budaorsi-tanoda-ahol-megszunt-a-bukas?utm_source=hirkereso&utm_medium=cpc&utm_campaign=dijat-kapott-a-kormanytol-a-budaorsi-tanoda-ahol-megszunt-a-bukas

 

Elképesztően látványos show-val ünnepelték Arany Jánost Walesben

Amikor márciusban díszpolgárrá avatta Arany Jánost A walesi bárdokban megénekelt Montgomery polgármestere, ugyanitt nagy sikerű interjút készítettünk a városka vezetőjével, Eric Fairbrotherrel. Most arról érkezett hír, hogy az ország fővárosában, Cardiff főterén a napokban a verset megelevenítő, különösen látványos show keretében emlékeztek meg a 200 éve született költőről.

http://valasz.hu/vilag/elkepesztoen-latvanyos-show-val-unnepeltek-arany-janost-walesben-126074

 

Ülésezett a MÁÉRT Oktatási és Kulturális Szakbizottsága

A budapesti Duna Palotában ülésezett csütörtökön a Magyar Állandó Értekezlet (MÁÉRT) Oktatási és Kulturális Szakbizottsága. Dr. Palkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára, a szakbizottság elnöke köszöntőjében elmondta: az anyaország alapvető célja a Magyarország területén és határon túl élő értelmiség megtartása, ez pedig egy egységes Kárpát-medencei oktatási tér kialakításával és annak folyamatos fejlesztésével lehetséges. Úgy fogalmazott: alapvető fontosságú, hogy minden fiatal a szülőföldjén férhessen hozzá az anyanyelvi oktatáshoz. Az államtitkár beszámolt az általa vezetett államtitkárság külhoni magyar oktatást támogató programjairól, kiemelve a Makovecz Programot, melynek célja a hallgatói és oktatói mobilitás elősegítése a Kárpát-medencei felsőoktatási intézmények között.

http://www.kormany.hu/hu/a-miniszterelnok-helyettes/nemzetpolitikaert-felelos-allamtitkar/hirek/ulesezett-a-maert-oktatasi-es-kulturalis-szakbizottsaga

 

Halloween-programok a Fővárosi Állatkertben

Az őszi iskolai szünetben és a hozzá kapcsolódó hétvégéken változatos Halloween-programokkal várja a látogatókat a Fővárosi Állat- és Növénykert, amelyet ebben az időszakban a 14 éven aluli gyermekek ingyenesen látogathatnak.

https://profitline.hu/Halloween-programok-a-Fovarosi-Allatkertben-370650

 

Október 27.

 

A világ egyik legjobb oktatási rendszerében a gyerekek órán sem kapcsolják ki a telefont

Tanulságos oktatási konferenciát szervezett szerdán Finnország Magyarországon működő szervezete, a FinnAgora.

https://444.hu/2017/10/27/a-vilag-egyik-legjobb-oktatasi-rendszereben-a-gyerekek-oran-sem-kapcsoljak-ki-a-telefont?utm_source=hirkereso&utm_medium=cpc&utm_campaign=a-vilag-egyik-legjobb-oktatasi-rendszereben-a-gyerekek-oran-sem-kapcsoljak-ki-a-telefont

 

Létezik, de meg lehet oldani a pedagógushiányt

Sok szó esik manapság a pedagógushiányról, miközben az oktatási kormányzat hangsúlyozza, hogy a betöltetlen státusok nem veszélyeztetik a működést. A lapunk által hazánk keleti és nyugati régiójából megkeresett iskola­igazgatók arról beszéltek: tervezéssel, intézmények közötti együttműködéssel meg lehet oldani a feladatokat. Megerősítették: az országban 120 ezer pedagógus van, a betöltetlen álláshelyek száma pedig mindössze ennek a számnak az egy százaléka.

http://magyaridok.hu/belfold/letezik-de-meg-lehet-oldani-pedagogushianyt-2381224/

 

KLIK: kistelepüléseken előfordulhat nagyobb tanárhiány

A kistelepüléseken előfordulhat, hogy nagyobb a tanárhiány – mondta Hajnal Gabriella az ATV Egyenes Beszédben. A KLIK szakmai elnökhelyettese szerint ez a helyzet azért állhat elő, mert a kistelepüléseken 40 fős iskolákat is fenntartanak, ahol nincs szükség például főállású fizikatanárra, ezért egy másik iskolából átirányítanak egyet.

http://www.atv.hu/belfold/20171026-klik-kistelepuleseken-elofordulhat-nagyobb-tanarhiany/hirkereso

 

Pedagógus béremelés? 26 év után bruttó 9000 forintot kapott

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke közölte, 4600 betöltetlen állás van jelenleg és rettenetes nagy a leterhelése a pedagógusoknak.

http://www.atv.hu/belfold/20171026-pedagogus-beremeles-26-ev-utan-brutto-9000-forintot-kapott/hirkereso

 

Az iskola igyekszik hárítani a kormány emlékezetpolitikai nyomulását

Javában tart az Orbán-kormány emlékezetpolitikai nyomulása, amelynek jegyében a kabinet által létrehozott vagy ellenőrzés alá vont történeti kutatóintézetek revízió alá vették az elmúlt száz év, de különösen a Horthy-korszak – korábban konszenzusosnak tűnő – történelem-szemléletét. Kérdés, hogy a történésztársadalmat megosztó fordulat miképp jelentkezik a történelemtanításban. A pedagógusok úgy látják, eddig csak visszafogottan jelentkezett a közoktatásban. A történelemtanárok leginkább a tankönyvszabadságot követelik vissza: nem az a legfőbb bajuk, hogy az új állami tankönyvek ideológiailag súlyosan elfogultak lennének, hanem az, hogy nehéz belőlük tanítani. No meg tanulni is.

http://168ora.hu/itthon/az-iskola-igyekszik-haritani-a-kormany-emlekezetpolitikai-nyomulasat-11848

 

E-tanoda kétszer annyi diákkal

A digitális technológia és a mobilkommunikáció segítségével köti össze az E-tanoda program a 12-18 éves, iskolai tanulmányaikhoz segítségre szoruló hátrányos helyzetű fiatalokat azokkal a kortársaikkal, akik jól teljesítenek egyes tantárgyakból, és szabadidejükben szívesen megosztják tudásukat másokkal. A 21. Századi Pedagógiáért Alapítvány, a Telenor Magyarország és a Microsoft Magyarország programjában mostantól már három baranyai kistelepülés diákjai és budapesti gimnazisták tanulnak együtt. Az E-tanodában az önkéntes mentorálással az érettségihez kötelező iskolai közösségi szolgálat is teljesíthető.

http://nepszava.hu/cikk/1144083-e-tanoda-ketszer-annyi-diakkal

 

Tízezer diák véleményét kérik ki a nyelvoktatásról

Az Oktatási Hivatal az ELTE Angol Alkalmazott Nyelvészeti Tanszéke oktatóinak bevonásával végzi azt a felmérést, amelynek célja, hogy megismerje, milyen az idegennyelv- oktatás az általános és középiskolákban – tudta meg a Magyar Hírlap.

http://magyarhirlap.hu/cikk/101581/Tizezer_diak_velemenyet_kerik_ki_a_nyelvoktatasrol

 

Mégis kellett szék az oviba

Országos visszhangot váltott ki – lapunkban is foglalkoztunk az üggyel –, hogy egy miskolci óvodában a szülőkkel vetették volna meg a gyerekek kisszékeit. A fenntartó önkormányzat később közleményben tudatta: a város valamennyi óvodájában biztonságban vannak a gyerekek, s egyetlen intézményből sem érkezett székkel kapcsolatos kérés vagy panasz. Ennek ellenére kivizsgálják az ügyet s ha indokolt, a szükséges berendezéseket az önkormányzat - és semmi esetre sem a szülők - beszerzi. Nos, úgy tűnik, valóban szükség volt új székekre, ám mégsem a fenntartó vette meg azokat. Tegnap ugyanis újabb közleményben tudatta a miskolci városháza szóvivője, hogy pénteken megérkeznek a Novák Józsefné önkormányzati képviselő (Fidesz-KDNP) által megvásárolt székek a miskolci Batsányi János óvodába. 

http://nepszava.hu/cikk/1144113-megis-kellett-szek-az-oviba/

 

A diploma előny

A diplomások bérelőnye a régióban a csak középfokú végzettséggel (=100) rendelkezőkhöz képest. Faék egyszerűségű mutató pusztán kínálati-keresleti, tehát piaci alapon: minél nagyobb a különbség, minél nagyobb a bérelőny, annál nagyobb a hiány diplomásból. Értelmes gazdaságpolitika ilyen piaci jelenség láttán nem törekedhet másra, mint a felsőoktatás előtti kapuk minél szélesebbre tárására, hiszen a magasabb jövedelmek sokkal magasabb állami bevételt is jelentenek egyúttal, számos csatornán keresztül, hosszú évtizedeken át.

http://alapblog.hu/a-diploma-elony/

 

Prof. Dr. Sótonyi Péter Tamás a Príma Primissima díjra jelöltek közöt

Prof. Dr. Sótonyi Pétert az Állatorvostudományi Egyetem rektorát Príma Primissima díjra jelölték a magyar oktatás és köznevelés kategóriában.1979-ben szerzett diplomát az Állatorvostudományi Egyetemen. Az MTA doktora, a 230 éves, újra önálló Állatorvostudományi Egyetem tanszékvezető egyetemi tanára, rektora.

http://magyarmezogazdasag.hu/2017/10/27/prof-dr-sotonyi-peter-tamas-prima-primissima-dijra-jeloltek-kozott

 

Megosztás: